Campagne concept- en pretest

Met hart en ziel werk je eraan: een nieuwe interne of externe (marketing)communicatiecampagne voor jouw merk of organisatie. En het kost je een flink deel van je budget. Dan is het ideaal om al vóór de lancering zekerheid te hebben over de impact van je campagne. Dat kan met een campagne concept- en pretest.

Ontdek de kracht van een campagne concept- en pretest

Vaak worden enkele campagneconcepten geheel of gedeeltelijk uitgewerkt, waarna een keuze wordt gemaakt. Een concepttest helpt je bij het maken van de juiste keuze. Want zo weet je vooraf bijvoorbeeld welk concept het meest aanspreekt en of de boodschap duidelijk en geloofwaardig overkomt. Staat je campagne eenmaal klaar voor lancering, dan ondersteunt een kwalitatieve pretest je in de laatste punten van bijsturing en optimalisatie en sluit onverwachte missers uit met een disaster check. Zo weet je zeker dat je campagne de communicatiekracht heeft die jij ervan verwacht en dat alle doelstellingen behaald worden.

MediaTest maakt een onderzoeksopzet op maat, waarin bij voorkeur zowel rationale-, als emotionele componenten kwalitatief of kwantitatief getoetst worden. Bijvoorbeeld met single interviews. Tijdens deze 1-op-1 interviews leggen wij jouw doelgroep uitingen als tv-commercials, online video’s, moving storyboards of meer statische reclame-uitingen, zoals printcampagnes of buitenreclame voor.

Begrip van de boodschap, de waardering en houding, de mate waarin de creatie werkt zoals deze bedoeld is en de merkterugkoppeling staan hierbij centraal. Naast deze rationele onderbouwing van de campagne, zet MediaTest ook Captivation, facial coding en eyetracking in. Deze technieken vangen de gevoelscomponent, ofwel de onderbewuste beleving van je campagne. Dit maakt het kwalitatieve onderzoek nog waardevoller. Zo kun jij de effectiviteit van je campagne met kleine aanpassingen al sterk verbeteren.

Captivation: Gedetailleerd inzicht op scèneniveau

Met onze Captivation tool meten we de emotionele impact van het campagneconcept. Hiermee registreren we tot op secondeniveau de mate waarin de uiting in staat is de aandacht te triggeren. Deze Captivation-score wordt visueel weergegeven waardoor de meekijkers live meebeleven hoe men de uiting beleeft. Direct na het bekijken van de uiting bespreken we de scores met de deelnemer om nog meer inzicht te krijgen hoe men de verschillende fragmenten ervaart. De combinatie van deze tool en het interview geeft nog beter en nauwkeuriger de communicatiekracht weer van hoe de uiting wordt beleefd, begrepen en gewaardeerd.

 

MediaTest geeft jouw campagne KRACHT

Dat doen we doordacht en voordelig, met nadruk op de praktische verbeterkansen. En omdat de tijd tussen pre-testen en live-gang meestal kort is, leveren wij binnen twee werkdagen een eerste rapportage met de highlights op.

De voordelen op een rij:

  • Snel en overzichtelijk inzicht in de haalbaarheid van je (communicatie)doelstellingen en de effectiviteit van je campagne
  • To-the-point rapportage met concrete aanbevelingen ter verbetering en aanscherping van het campagneconcept
  • In de rapportage wordt de Captivation-score visueel weergegeven (grafieken en video’s) met toelichting en citaten
  • Snel schakelen in het gehele onderzoekstraject
  • Zeer ervaren interviewers op het gebied van concept- en pretesting

Krachtige tools

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden we inzetten. Bijvoorbeeld:

Kwalitatief en kwantitatief concept-/pretesten

We onderscheiden twee soorten onderzoek bij concept-/pretesten: kwalitatief en kwantitatief. Beide vormen van onderzoek zijn vanzelfsprekend ook te combineren.

Wil je ook je campagne laten testen?

Onderstaande cases/blogs laten de toegevoegde waarde van een campagne concept- en pretest test zien. Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Stephan van Furth | Managing Partner
020-410 00 00 | svanfurth@mediatest.nl