Online kwalitatief onderzoek, een prima alternatief

Online kwalitatief onderzoek, een prima alternatief

Offline kwalitatief onderzoek heeft vaak grote meerwaarde bij het verkrijgen van diepgaand inzicht in de mens achter de data, maar kent soms wel een aantal struikelblokken, waaronder:

  • Het vaststellen van een locatie en dagdeel die zowel voor klant, respondent als onderzoeker werkbaar is, en de (reis)tijd die vaak nodig is om mee te kunnen kijken;
  • Het uitnodigen van specifieke of gespecialiseerde doelgroepen die minder bereidwillig zijn om op een bepaald tijdstip of locatie aanwezig te zijn;
  • De oplopende kosten voor het huren van onderzoeksruimtes met benodigde apparatuur.
BLOG-Online kwalitatief onderzoek

Om deze struikelblokken tegen te gaan werkt MediaTest al geruime tijd met een aantal online tools, met als resultaat laagdrempelig kwalitatief onderzoek binnen een online omgeving. Wat dit betekent?

  • Flexibele interviews waarbij zowel respondent als gespreksleider online op een afgesproken tijdstip met elkaar in gesprek kunnen gaan. Als klant kan je vanuit werk of huis inloggen om mee te kijken. Je hebt toegang tot beeld en geluid van het interview en extra vragen zijn simpel via een chatbox live aan de gespreksleider door te geven. De tool biedt mogelijkheden om het scherm van gespreksleider en respondent te delen, waardoor ook concepten prima voorgelegd kunnen worden. Gesprekken kunnen binnen de tool worden opgenomen en geëxporteerd.
  • Remote usability onderzoek waarbij gebruikers in hun natuurlijke omgeving op een voor hun ideaal tijdstip de usability van jouw website of app kunnen testen. Door middel van een combinatie van vooraf opgestelde opdrachten en vragen wordt de gebruiker meegenomen door de website, waarbij zowel het scherm als de gebruiker (met toestemming uiteraard) opgenomen kunnen worden.

We hebben online kwalitatief onderzoek al voor vele klanten met succes uitgevoerd. Benieuwd wat dit voor jouw onderzoek kan betekenen? Neem contact met ons op zodat we samen kunnen kijken hoe ook jouw onderzoek het best ingericht kan worden.

bkleijn@mediatest.nl

Bart Kleijn | Consultant