Relatiemedia, publiekstijdschriften, digitale magazines, e-mailnieuwsbrieven of personeelsbladen. Intern of extern, online of offline. Welk middel dan ook: voor jouw uitgave kun je niet zonder een onderbouwd inzicht in bereik, informatiebehoefte, waardering, leesgedrag en effect. Ons lezersonderzoek is hierbij onmisbaar.

lezersonderzoek

Want alleen met de resultaten van gedegen lezersonderzoek, afgezet tegen onze uitgebreide benchmark, kun jij je uitgave ook écht laten aansluiten bij de wensen van de bestaande én toekomstige lezers. Zet lezersonderzoek bij voorkeur regulier in, zodat je de lijn in waardering en lees- en gebruiksgedrag optimaal kunt monitoren. Of bij restyling en reformatting, een cruciaal moment, waarbij lezersonderzoek je haarfijn wijst op kansen en afbreukrisico’s. Zo kun jij je lezers steeds weer verrassen, zonder de kans te lopen hen van je te vervreemden.

Ontdek de kracht van een lezersonderzoek

Bij MediaTest is elk lezersonderzoek maatwerk, nauw aansluitend bij de unieke eigenschappen, doelstellingen en doelgroepen van jouw uitgave. De opzet van het onderzoek is bovendien sterk afhankelijk van de life-cycle van de uitgave. Vaak adviseren wij kwantitatief lezersonderzoek, want dit brengt de prestaties van de uitgave betrouwbaar en onomstotelijk in kaart. Denk aan bereik en waardering van de content, maar ook aan de mate waarin de vormgeving aanspreekt en inzicht in het aantal meelezers en het aantal mensen dat de uitgave bewaart.

Kwalitatief lezersonderzoek geeft aanvullend antwoord op het achterliggende “waarom” en geeft onder meer inzicht in de primaire communicatiekracht van de cover of homepage en de artikelen en het effect van de uitgave op imago en loyaliteit.

Wat levert het op?

MediaTest bleek voor het Havenbedrijf Rotterdam de perfecte partner om een lezersonderzoek naar onze Havenkrant mee te doen. Snel, gedegen, proactief en kritisch hielp MediaTest ons om de communicatie-effecten van ons nieuwe publieksmedium in kaart te krijgen. Als je een bureau zoekt dat vanuit een onderzoeksachtergrond goed met je meedenkt over communicatievragen, ben je wat mij betreft bij hen aan het goede adres.

Irene Dijkstra, Senior Communicatieadviseur, Havenbedrijf Rotterdam

Met het lezersonderzoek heeft MediaTest ons een spiegel voorgehouden hoe de medewerkers van Achmea de interne media ervaren en waarderen. Dit levert ons waardevolle informatie op, waarmee wij onze communicatiemiddelen gericht hebben kunnen verbeteren.

Jan Wierckx, Manager Interne Media, Achmea

Door de aanbevelingen van MediaTest kunnen we ons personeelsmagazine naar een hoger niveau tillen. Hun kracht zit vooral in het zich snel eigen kunnen maken van de materie. Daarnaast hebben ze zich ook goed verdiept in de cultuur van onze organisatie waardoor we een heldere en zeer rake eindrapportage hebben ontvangen.

Annoesjka Brohm, Sector Communicatie, Provincie Noord-Holland

MediaTest geeft jouw uitgave KRACHT

Dat doen we doordacht en voordelig, met nadruk op de praktische verbeterkansen, zodat jij doelgericht kunt bijsturen. De voordelen op een rij:

  • Snel en overzichtelijk inzicht in de kracht en concrete verbeterkansen van je uitgave
  • Meerdere meetmomenten en -methoden voor betrouwbare resultaten
  • Profiteren van onze uitgebreide benchmark met meer dan 230 titels, die de resultaten nog waardevoller maakt
  • Voordelige tarieven

Krachtige tools

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden we inzetten. Bijvoorbeeld:

Ook een lezersonderzoek uitvoeren?

Onderstaande cases/blogs laten de toegevoegde waarde van een lezersonderzoek zien. Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.

Michiel Rotteveel | Managing partner/directeur onderzoek
020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.