Doel
Al sinds de eerste editie van de (papieren) Havenkrant in 2009 doet MediaTest regelmatig onderzoek naar bereik, waardering en effect. Dit keer lag de focus op het optimaliseren van het effect van de Havenkrant Online. De Havenkrant richt zich op alle inwoners van Rotterdam en omstreken. Bij het huidige, zesde onderzoek lag de focus op het optimaliseren van het effect van de Havenkrant online.
Een krachtige aanpak
MediaTest heeft door middel van een mixed-mode onderzoek de hele funnel van bekendheid tot herhaalbezoek onder de loep genomen. Op basis van analytics van de site, een online kwantitatieve meting en online UX-interviews zijn concrete verbeterpunten achterhaald.
Daarnaast zijn, beknopt, de prestaties van de papieren Havenkrant in kaart gebracht. Deze zijn, net als in eerdere metingen, erg goed. De Havenkrant heeft aantoonbaar effect op kennis, houding en gedrag van de doelgroep.
Effect
Op basis van de resultaten van het onderzoek, gecombineerd met onze kennis van online media hebben we concrete aanbevelingen kunnen doen voor de optimalisatie van het effect van Havenkrant Online. Naast een aantal quick-wins, zit deze optimalisatie voor een groot deel in de conversie naar de e-nieuwsbrief.
Ook benieuwd naar de Havenkrant? Je kunt Havenkrant Online hier bezoeken.
“We doen al sinds 2009 ons onderzoek naar de Havenkrant met MediaTest. Ik wilde dit keer meer focussen op Havenkrant Online. Dankzij dit onderzoek is duidelijk geworden dat de content die we maken gewaardeerd wordt en dat de focus hier moet liggen op de conversie van eerste bezoek naar inschrijven op de e-nieuwsbrief.”