Jongerenonderzoek

Ontdek de kracht van het jongerenonderzoek

In samenwerking met Wayne Parker Kent en Mediahuis voeren wij jaarlijks het grote Jongerenonderzoek uit. Onderzoek om de leefwereld van de Nederlandse Millennials (26 – 40 jaar) en Generation Z (15 – 25 jaar) in kaart te brengen. Elk jaar wordt er een aantal vaste thema’s uitgevraagd, waaronder (social) mediagebruik, advertising en online privacy. Daarnaast leggen we bij elke meting uiteenlopende thema’s voor als vrijetijdsbesteding, milieubewustzijn, sporten, goede doelen en gaming.

Doordat wij het onderzoek regelmatig herhalen, hebben we een goed beeld van verschuivingen en trends. We weten wat de Nederlandse jongeren beweegt en hoe zij denken over heel veel verschillende onderwerpen.

whitepaper jongereonderzoek 2022

Enkele resultaten van ons meest recente onderzoek

  • Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) geeft aan verslaafd te zijn aan social media.
  • Maar liefst 30 procent van de jongeren geeft aan zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van social media.
  • Jongeren beoordelen hun gezondheid dit jaar gemiddeld met een 6,9. Dit cijfer is heel hard aan het dalen.
  • Bijna de helft van hen ziet social media ook als belangrijkste nieuwsbron.
  • Bijna 50% van de jongeren maakt inmiddels gebruik van AI-software als ChatGPT, MidJourney en Bard.
  • 47% maakt zich zorgen over hun toekomstige baan dankzij de snelle opkomst van AI

Ook vragen stellen aan ons jongerenpanel?

In het Grote Jongerenonderzoek 2023 zijn 2.974 jongeren in de leeftijdscategorie 15 t/m 35 jaar gevraagd naar veel verschillende onderwerpen, zoals bron van het nieuws, televisie, social media, online privacy, advertising, audio, normen en waarden, dagelijks leven, financiën, merken, innovatie en duurzaamheid en innovatie. Wist je dat jij ook jouw vragen aan deze generaties kan voorleggen?

Interesse in ons jongerenpanel?

Ben je nieuwsgierig naar alle resultaten? En wellicht zijn de uitkomsten ook interessant voor nog anderen binnen jouw organisatie? Ik maak graag een (online) afspraak met je om een presentatie te geven!

Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel | Managing Partner / directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.