Campagne Effectmeting

Effectief communicatiecampagnes voeren wordt steeds belangrijker. De investering van organisaties is hoog, terwijl budgetten vaak onder druk staan. Van jou, als marketeer, wordt optimaal effect op de marketing- en sales doelstellingen van je campagne verwacht. Onze Campagne Effectmeting geeft je inzicht in het effect van de campagne, waardoor jij optimaal kunt sturen op je campagne-inzet.

Ontdek de kracht van een campagne effectmeting

Bereikt de campagne de juiste doelgroep en in welke mate komen de boodschappen over? En wat is het effect als het gaat om kennis, houding en gedrag? Wat je doelstellingen ook zijn, met de MediaTest Campagne Effectmeting krijg je volledig inzicht in de kracht en in de verbeterpunten van jouw campagne. En kun je met aanpassingen in de uitingen of het mediaplan de campagne optimaliseren.

Campagne Effectmetingen tonen aan in welke mate de marketing- en communicatiedoelstellingen behaald worden. Hiervoor gebruiken wij bij Campagne Effectmetingen dit beproefde model:

model campagne effectmeting mediatest

Van bereik naar effect: dat is het uitgangspunt van dit model.

MediaTest ziet bereik (en herkenning) niet zozeer als een uitkomst, maar als een voorwaarde voor effect. Een tweede voorwaarde is de kwaliteit van uiting(en). Samen bepalen zij de effectiviteit van de communicatie. Het gewenste effect wordt alleen bereikt als alle schakels goed scoren. Daarom meten wij al deze onderdelen. Zo identificeren we snel eventuele zwakke schakels, die vervolgens verbeterd kunnen worden.

model campagne effectmeting
Inzicht in (merk)effect
  • Kennis, houding (imago, brand trust), gedrag/activatie
  • Toegevoegde waarde cross mediale inzet
Inzicht in bereik (geclaimde herkenning van campagne-uitingen)
Inzicht in de (waardering van de) creatie met als doel: optimalisatie

Hoe gaan wij te werk?

KPI’s

Om het communicatie-effect binnen de doelgroep te bepalen gaan we als volgt te werk. Wij meten voorafgaand (0-meting), tijdens en/of na afloop van de campagne (1-meting) een aantal relevante KPI’s:

  • bekendheid
  • kennis
  • houding
  • gedrag/activatie.

We vergelijken de resultaten van deze KPI’s tussen de twee metingen om te zien of er een verandering heeft plaatsgevonden binnen de totale doelgroep

Exposed versus non-exposed

De totale doelgroep bestaat uit mensen die één of meerdere campagne-uitingen hebben gezien (exposed groep) én uit mensen die geen campagne-uiting hebben gezien (non-exposed groep). Hierdoor is het tevens interessant te zien wat het effect is op de KPI’s binnen de exposed groep. In onze diepgaande analyses houden we rekening met het gegeven dat de exposed groep onderliggend (los van de campagne) kan afwijken van de non-exposed groep.

Evaluatie van de uitingen

Bij de 1-meting evalueren we ook de reclame-uitingen zelf. Dit geeft je inzicht in het bereik, de waardering en de effectiviteit van de verschillende individuele uitingen (zie Captivation).

Continue meting mogelijk

Lopen jouw campagnes het hele jaar door? Dan is het natuurlijk ook mogelijk om continue effectmetingen uit te voeren. Wil je direct op de bal spelen en wekelijks kunnen bijsturen, dan is het mogelijk een wekelijkse campagne effecttracker in te zetten.

MediaTest geeft jouw campagne KRACHT

Dat doen we doordacht en voordelig, met nadruk op de praktische verbeterkansen. De voordelen op een rij:

  • Snel en overzichtelijk inzicht in het behalen van de (communicatie)doelstellingen.
  • Meerdere meetmomenten voor een betrouwbaar resultaat.
  • To-the-point rapportage met concrete aanbevelingen.
  • Optimale interpretatie en rapportage van de resultaten door onze ruime ervaring met campagne effectmetingen.
  • Voordelige tarieven.

Krachtige tools

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden we inzetten. Bijvoorbeeld:

De Campagne Effect Tracker inzetten?

Onderstaande cases/blogs laten de toegevoegde waarde van een campagne effectmeting zien. Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Stephan van Furth | Managing Partner
020-410 00 00 | svanfurth@mediatest.nl