Whitepapers

Interessante whitepapers om te lezen

MediaTest voert regelmatig op eigen initiatief onderzoek uit naar hedendaagse kwesties of veranderingen in het medialandschap. In het kader van kennisdeling schrijven wij hier vervolgens een whitepaper over. Hieronder vind je een overzicht van een aantal whitepapers van de hand van MediaTest.

En wist je dat we ook op verzoek van klanten whitepapers schrijven?

Kies de Whitepaper die je interessant lijkt. Vul je naam en e-mailadres in en druk op “Versturen”.  Je ontvangt dan een mail met een downloadlink naar de betreffende whitepaper.

Veel leesplezier!

lezersonderzoek

Het Grote Jongerenonderzoek 2024

De nieuwste editie van Het Grote Jongerenonderzoek is uit! De resultaten van dit onderzoek leveren weer veel inzichten op in de belevingswereld van de Nederlandse jongeren (in de leeftijd van 15 t/m 35 jaar).

Whitepaper - Het Grote Jongerenonderzoek 2024
9 MB
308 downloads

Whitepaper - Het Grote Jongerenonderzoek 2024

Het gedrag van jongeren rond online privacy nader onderzocht

In de snel veranderende digitale wereld is het beschermen van de eigen online privacy een uitdaging. Hoe denken jongeren hierover? Onze stagiaire Imara heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar deze vragen.

Whitepaper - Het gedrag van jongeren rond online privacy nader onderzocht
4.09 MB
24 downloads

Whitepaper - Het gedrag van jongeren rond online privacy nader onderzocht

Versnacking van content een verkennend onderzoek voor de NPO

Iedere dag worden we overspoeld met content op allerlei verschillende kanalen en daardoor continue geprikkeld. Dat onze spanningsboog steeds korter wordt, is dan ook geen verrassing.
In opdracht van NPO Innovatie deed MediaTest een verkennend gebruikersonderzoek naar (ultra) korte content.

Content Snacking - NPO
4.09 MB
76 downloads

Content Snacking - NPO

Jongerenonderzoek 2023

MediaTest, Mediahuis en Wayne Parker Kent doen jaarlijks een jongerenonderzoek. Aan het onderzoek in 2023 deden bijna 3000 jongeren mee tussen de 15 en 35 jaar. Voor alweer de zevende keer hebben we de Nederlandse jongeren flink aan de tand gevoeld over uiteenlopende onderwerpen.

Whitepaper Jongerenonderzoek 2023
0.00 KB
40 downloads

Whitepaper Jongerenonderzoek 2023

Segmentatie jongerenonderzoek 2022

De ene ‘jongere’ is natuurlijk de andere niet. Maar op welke segment binnen de jongerendoelgroep richt jij je met je communicatie? Op de ‘traditionele’, de ‘kwetsbare’ of de ‘welvarende’? Collega Marit Sträter dook diep in de resultaten van ons jaarlijkse jongerenonderzoek en vond acht verrassende segmenten.

Segmentatie jongerenonderzoek 2022
4.09 MB
13 downloads

Segmentatie jongerenonderzoek 2022

Jongerenonderzoek 2022

Voor het vijfde jaar op rij start MediaTest in samenwerking met Wayne Parker Kent, het Jongerenonderzoek. Het ijkpunt voor elke marketeer in deze roerige tijden. In dit onderzoek gaan wij kijken naar de drijfveren, voorkeuren en het gedrag van Millennials (geboren tussen 1981 – 1999) en Gen Z’ers (1999 – 2015) in Nederland.

Jongerenonderzoek 2022
0.00 KB
7 downloads

Jongerenonderzoek 2022

Jongerenonderzoek covid editie 2020

In samenwerking met WayneParkerKent heeft MediaTest een speciale update gepubliceerd in het licht van de coronacrisis.

Jongerenonderzoek 2020 covid editie
0.00 KB
5 downloads

Jongerenonderzoek 2020 covid editie

Jongerenonderzoek 2020

MediaTest heeft in samenwerking met WayneParkerKent opnieuw een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder Millennials en Generation Z. Ook dit keer legden we verschillende thema’s voor.

Jongerenonderzoek 2020
0.00 KB
6 downloads

Jongerenonderzoek 2020

Jongerenonderzoek 2019

In samenwerking met WayneParkerKent heeft MediaTest wederom een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder Millennials en Generation Z. Ook dit keer legden we weer verschillende thema’s voor.

Jongerenonderzoek 2019
0.00 KB
8 downloads

Jongerenonderzoek 2019

Jongerenonderzoek 2018

In navolging van de eerste editie heeft MediaTest in samenwerking met WayneParkerKent opnieuw een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder Millennials en Generation Z. Ook dit keer legden we verschillende thema’s voor, waaronder studie, werk, financieel, goede doelen, vervoer en dating.

Jongerenonderzoek 2018
0.00 KB
5 downloads

Jongerenonderzoek 2018

50-plussers in advertenties: het luistert nauw!

Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de doelgroep. De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt, over het algemeen, 10 jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc.

50plussers in advertenties: het luistert nauw
0.00 KB
2 downloads

50plussers in advertenties: het luistert nauw

65-plussers in een veranderend medialandschap

De televisiecultuur is aan veranderingen onderhevig en deze veranderingen gaan sneller dan ooit tevoren. Grote groepen Nederlanders maken tegenwoordig gebruik van Video On Demand-diensten (VOD) zoals Netflix, NLZiet, NPOgemist etc. Maar hoe zit dit nu eigenlijk bij de kapitaalkrachtige 65-plusser?

65plussers in een veranderend medialandschap
0.00 KB
3 downloads

65plussers in een veranderend medialandschap

Tips voor een effectievere TV-commercial

250 TV-commercials zijn geanalyseerd op een tal van inhoudelijke kenmerken, om te zien of er bepaalde richtlijnen zijn voor wat wel of wat juist niet werkt bij een TV-commercial. Op basis van de resultaten worden in het whitepaper tien tips gegeven voor een effectievere TV-commercial.

Tips voor een effectievere TV-commercial
0.00 KB
4 downloads

Tips voor een effectievere TV-commercial

Jongerenonderzoek 2017

Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010).

Jongerenonderzoek 2017
0.00 KB
5 downloads

Jongerenonderzoek 2017

Gebruik en effect van online magazines

MediaTest voerde een gecombineerd onderzoek uit naar het gebruik en effect van online magazines/e-zines. Hieruit blijkt dat e-zines veel potentie hebben om gewenste effecten te bewerk-stellingen.

Gebruik en effect van online magazines
0.00 KB
4 downloads

Gebruik en effect van online magazines

De inzet van zakelijk WhatsApp

De inzet van zakelijk WhatsApp is in opkomst. MediaTest heeft onderzoek gedaan naar de optimale inzet hiervan. De resultaten laten zien dat het zakelijk gebruik van WhatsApp nog in het beginstadium zit. Er is contact tussen organisaties en klanten, maar WhatsApp is geen voorkeurskanaal en de klant houdt graag zelf het initiatief.

De inzet van zakelijk whatsapp
0.00 KB
2 downloads

De inzet van zakelijk whatsapp

Klantbeleving staat centraal

Het centraal stellen van de klantbeleving is een steeds belangrijker wordende trend. Ontwikkelingen rondom dit thema zijn in kaart gebracht en er is vast-gesteld hoe de trend door media-experts wordt gedefinieerd en toegepast. In het whitepaper worden negen tips gegeven om de klantbeleving centraal te stellen.

Klantbeleving staat centraal
0.00 KB
3 downloads

Klantbeleving staat centraal

De effectiviteit van klantcommunicatie

MediaTest heeft het initiatief genomen voor een onderzoek waarin wordt ingezoomd op vrijwel alle print en digitale vormen van klantcommunicatie. Aan de orde komen; magazines (online en offline), emailnieuwsbrieven, websites, social media en mobiele applicaties.

De effectiviteit van klantcommunicatie
0.00 KB
4 downloads

De effectiviteit van klantcommunicatie

Burn-out risico onder jongeren nader onderzocht

Net voor de zomervakantie heeft Sebastiaan Wong zijn stage bij MediaTest afgerond. Resultaat is een prachtige whitepaper over onderzoek naar burn-outs onder Millennials en Generatie Z.

Burn-out risico onder jongeren nader onderzocht
0.00 KB
2 downloads

Burn-out risico onder jongeren nader onderzocht

Fiscaal VTO in Nederland

In opdracht van Wolters Kluwer heeft MediaTest onderzoek uitgevoerd naar de huidige status van het vaktechnisch overleg (VTO) in Nederland. Hieraan hebben 770 fiscalisten deelgenomen. Daarnaast zijn zes interviews gehouden waar in totaal elf fiscalisten aan hebben deelgenomen

Vaktechnisch overleg nog voor verbetering vatbaar
0.00 KB
7 downloads

Vaktechnisch overleg nog voor verbetering vatbaar