Usability onderzoek / UX

Onmisbaar bij het ontwikkelen, optimaliseren en onderhouden van je website: usability onderzoek. Een duidelijk en gedegen inzicht in hoe de gebruikers jouw website (of app) ervaren, maar ook in de vraag of de site doet wat hij moet doen.

Ontdek de kracht van een usability onderzoek

Voldoet de site aan de wensen en verwachtingen van jouw doelgroep? Kunnen bezoekers vinden wat ze willen vinden? Leidt de website tot de gewenste actie en conversie? En vooral: waarom wel of waarom niet en hoe kan dit beter? UX-onderzoek geeft je snel en goed inzicht in de verbeterkansen.

Usability onderzoek brengt helder in kaart of de website of app doet wat hij moet doen. En zet je bovendien op het spoor van knelpunten op het gebied van onder andere gebruiksvriendelijkheid, navigatie en conversie-optimalisatie. Zodat jij die –met onze concrete aanbevelingen- doelgericht kunt oplossen.

MediaTest Usability model

MediaTest Usability Model

Centraal in ons UX-onderzoek staat het MediaTest Usability-Model. Een model dat garandeert dat we aandacht besteden aan alle relevante aspecten van de site of app.

Agile

UX-onderzoek hoort bij het reguliere onderhoud van een bestaande website. Maar ook als het gaat om een website of app die nog in ontwikkeling is, kan UX / usability onderzoek een belangrijke rol spelen. Wij sluiten altijd naadloos aan bij het ontwikkelingsproces. Van de eerste ruwe designs, tot aan de volledige website vlak voordat hij live gaat. UX-onderzoek is mogelijk bij elke stap.

Met agile onderzoek voeren we op meerdere momenten kleinschalige tests uit. Zo krijg je snel inzicht in de verbeterpunten en kan tegelijkertijd het effect van eerdere aanpassingen worden gemeten. We sluiten aan bij het bestaande scrumteam of bewaken de doorontwikkeling via een backlog om het onderzoek toegankelijk en transparant te houden.

Het usability onderzoek naar onze nieuwe website gaf ons een verrassend inzicht in de denkwereld van onze klanten. Je ziet letterlijk hoe ze met de site omgaan: waar klikken ze wel, en waar klikken ze niet. Tussen de regels door hoor je meteen hoe ze over je organisatie denken. Zeer leerzaam!

Kees Diamant, Hoofdredacteur Concernmedia, UWV

Wat levert het op?

MediaTest geeft jouw website of app kracht. Dat doen we met snel en doordacht onderzoek, met de nadruk op de praktische verbeterkansen van je website of app. Met:

  • Analyse en advies op strategisch én operationeel niveau
  • Overzicht van de sterke en zwakke punten van de website of app
  • Overzicht van de mogelijkheden om de usability te verbeteren
  • Concreet actieplan en agile ondersteuning tijdens de doorontwikkeling

Krachtige tools

In een uitgebreid briefingsgesprek bepalen we samen met jou welke onderzoeksmethoden we inzetten. Bijvoorbeeld:

Kwalitatief en kwantitatief UX-onderzoek

We onderscheiden twee soorten UX-onderzoek: kwalitatief en kwantitatief. Beide vormen van onderzoek zijn vanzelfsprekend ook te combineren.

Usability onderzoek uitvoeren?

Onderstaande cases/blogs laten de toegevoegde waarde van een usability onderzoek zien. Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.

Bart Kleijn | Client Director
020-410 00 00 | bkleijn@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.