Data-gedreven werken en ‘harde’ analytics zijn tegenwoordig vaak de norm. Tegelijkertijd zien we een tegengestelde trend: een roep om empathie en meer menselijkheid in communicatie. Kwalitatief onderzoek geeft je diepgaand inzicht in ‘de mens achter de data’.

groepsdiscussie

Verschillende vormen van kwalitatief onderzoek

MediaTest verzorgt diverse vormen van kwalitatief onderzoek, waarbij wij optimaal aansluiten bij de doelstellingen van de opdrachtgever. Speerpunten van kwalitatief onderzoek bij MediaTest zijn:

  • Ervaren moderators die diep doorvragen en zorgen voor de juiste interactie en sfeer.
  • Een iteratief proces waarbij iedere sessie meegenomen wordt als input voor de volgende en de opzet indien gewenst wordt bijgestuurd (inhoudelijk of het concept).
  • De nadrukkelijke uitnodiging aan de opdrachtgever om de gespreken live te volgen. MediaTest hecht veel waarde aan actieve participatie van de opdrachtgever. Dit verhoogt de kwaliteit van de gesprekken, vergroot het draagvlak en draagt bij aan betere resultaten.

Veel voorkomende methoden zijn:

  • Diepte-interviews (online of op locatie)
  • Focusgroepen (online of op locatie, online kiezen wij bewust voor kleinere groepen en een kortere duur van de sessies in verband met de concentratie van deelnemers)
  • Gestructureerde interviews op locatie (MediaTest gaat naar de doelgroep toe, bijvoorbeeld bij medewerkers zonder vaste werkplek, schoolkinderen of toeristen op de wallen).
  • Online communities
  • En meer!

Online, tenzij...

Uiteraard geven wij je advies over welke kwalitatieve methode het beste bij je onderzoeksvraag past. Daarbij speelt ook de keuze tussen online of face-to-face onderzoek. Inmiddels geldt hierbij: ‘Online, tenzij …’

De voordelen van online kwalitatief onderzoek wegen ruimschoots op tegen de nadelen:

  • De representativiteit is groter; landelijke spreiding, lage drempel tot deelname.
  • De drempel tot meekijken voor de opdrachtgever is lager; kan nog steeds ‘onzichtbaar’, overleg met gespreksleider kan via een aparte chatbox.
  • Onderzoeksmateriaal kan online goed getoond worden; waarbij de vertrouwelijkheid van het materiaal gewaarborgd blijft.
  • Controle over muis en toetsenbord wordt eenvoudig aan de deelnemer gegeven; noodzakelijk bij UX-sessies en ander web-onderzoek.

Soms zijn onderzoeksdoel, doelgroep of materiaal reden om voor een centrale locatie te kiezen en de sessies face-to-face uit te voeren. Bijvoorbeeld als de doelgroep onvoldoende digi-vaardig is of men het onderzoeksmateriaal echt moet voelen. In dat geval hebben wij de beschikking over professionele onderzoeksruimtes op diverse plaatsen in het land (of buitenland), waarbij de opdrachtgever de sessies vanuit een aparte ruimte kan volgen via een one-way-mirror e/of gesloten video-circuit.

MediaTest neemt de opdrachtgever alle zorg uit handen en verzorgt ook de werving van deelnemers en het boeken van eventuele locaties en apparatuur.

Ook kwalitatief onderzoek laten uitvoeren? Vul het contactformulier in of bel/mail ons.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.