De eerste MediaTestDag
Op 15 mei, de verjaardag van MediaTest, hebben alle werknemers van MediaTest binnen 24 uur geheel kosteloos een volledig onderzoek uitgevoerd, van kick-off tot rapportage. Hierbij een korte terugblik op en een overzicht van de learnings van deze succesvolle dag.
Een nieuw charityconcept in Amsterdam
Uit de vele interessante inzendingen hebben we uiteindelijk de onderzoeksvraag geselecteerd die voldeed aan de vooraf gestelde criteria: maatschappelijk verantwoord, sympathiek en doable (uitvoerbaar binnen 24 uur). De vraag kwam van Givealot, een nieuw charityconcept. Omdat het een start-up betreft, kunnen we helaas niet in detail treden over de opdrachtgever en de onderzoeksvraag. Voor ons de uitdaging om binnen 24 uur een antwoord te geven op de onderzoeksvraag van Givealot.
Inhoudelijk stevige kick-off
Om 7 uur ’s ochtends begonnen we met een kick-off ontbijt met opdrachtgever. Hierbij bleek maar weer hoe belangrijk een goede inhoudelijke kick-off is voor de uiteindelijke kwaliteit van het onderzoek. Het bleek dan ook een perfecte combinatie: croissantjes en innovatieve ideeën. Na deze kick-off was het belangrijk dat het veldwerk snel in gang werd gezet, dus we gingen direct aan de slag met de vragenlijst.
Nog voor de lunch werd de vragenlijst online uitgezet. Het consumentenpanel van Opiniemeters stelde hiervoor gratis haar panel beschikbaar.
Combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek
In een middag verwachtten wij voldoende respons om onze conclusies op te baseren, maar wij zijn natuurlijk ook kwalitatieve onderzoekers… de straat op dus! In het zonnetje hebben wij voorbijgangers om hun mening gevraagd over het concept door middel van korte straatinterviews. In een middag hebben we 20 meningen verzameld die de kwantitatieve uitkomsten versterken. De mens achter de data blijkt weer belangrijk te zijn om verklaring en duiding te geven aan de kwantitatieve onderzoeksresultaten.
Hoge respons in korte tijd
Aan het eind van de middag is ons veldwerk afgerond, de maatschappelijk interessante onderzoeksvraag leidde tot een hoge respons. Na een gezellige barbecue met het team gingen we met z’n allen aan de slag met de rapportage. Binnen drie uur was deze af en verstuurd naar de opdrachtgever. Door onze piramide-structuur, bestaande uit een hoofdboodschap met onderhangende conclusies, is een efficiënte manier van rapporteren mogelijk. Zo kunnen we met meer man sneller een rapportage schrijven.
Een enthousiaste klant
Behalve dat wij met z’n allen hard hebben gewerkt en een leuke dag hebben gehad, zijn de onderzoeksresultaten ook positief. En dat de klant ook enthousiast en tevreden is, hebben we gemerkt. Hij verraste ons een week later met een grote bos bloemen, heerlijke gebakjes en, het meest belangrijke voor ons: een grote glimlach. Een fantastische verjaardag voor MediaTest. Op naar de volgende!