Beeld is de nieuwe trend in audioconsumptie
We zien dat podcasts niet meer weg te denken zijn uit het leven van jongeren. 97% van jongeren van 15 tot 35 jaar geeft aan in de afgelopen drie maanden naar een podcast te hebben geluisterd. Door de toenemende populariteit van podcasts ontstaan er nieuwe strategieën om luisteraars te trekken.

Van Audio naar Beeld
Waar vroeger podcasts juist werden gepromoot met het feit dat je het in de auto kan luisteren of op de achtergrond kan aanzetten terwijl je iets anders aan het doen bent, zien we nu een ontwikkeling naar podcasts met beeld. Zo worden veel podcast nu opgenomen in een studio waar camera’s de gesprekken filmen. Op deze manier kan de content op verschillende platforms geplaatst worden, zodat de kijkers op maat bediend kunnen worden.
Ook zien we deze trend bij radiostations. In veel studio’s staan tegenwoordig camera’s waardoor er een livestream uitgezonden kan worden. In plaats van alleen de radio aan te zetten kan je nu ook meekijken met de interacties die in de studio plaatsvinden. Juist omdat er vaak bekende artiesten in de studio’s aanwezig zijn, om bijvoorbeeld een nieuw album te promoten, is het extra interessant voor fans om de livestream op te starten

Spotify beweegt mee met trends
Spotify heeft deze trend van audio naar beeld ook goed door. Op dit audioplatform is het tegenwoordig ook mogelijk om muziekvideo’s te bekijken in de app. Podcastmakers kunnen ook videopodcast uploaden op Spotify. Zo heeft de gebruiker de optie om audiocontent met of zonder beeld te luisteren.
Wint beeld het al van audio?
Aangezien het vaak jongeren zijn die als eerste de nieuwe trends oppakken, hebben we in een kort kwantitatief onderzoek (n=311) aan jongeren gevraagd hoe vaak ze naar deze content kijken op online platforms.
Van de groep die wel eens een podcast luistert, geeft 38% aan wel eens naar podcast te kijken met beeld. Dit wisselen ze nog vaak af met podcasts met enkel audio. Hier zien we dat hoe jonger men is, hoe vaker ze podcasts met beeld bekijken (zie figuur). Radio livestreams zijn iets minder populair. Van degenen die radio luisteren, luistert 14% wel eens naar radio met beeld.

Promotie via socials
Er is op dit moment enorm veel aanbod voor consumenten om te lezen, luisteren en kijken. Je moet daarom jezelf kunnen onderscheiden om genoeg luisteraars binnen je doelgroep te bereiken. Door de toevoeging van beeldmateriaal aan verschillende audio-kanalen wordt de promotie van deze content op social media opeens veel aantrekkelijker.
We zien steeds vaker korte snippets van uitzendingen op social media verschijnen. Zo verschijnen er leuke stukjes uit radioshows op TikTok of Instagram reels om meer luisteraars te trekken. Influencers gebruiken hun eigen social mediakanalen om hun eigen podcast te promoten.
We hebben aan de jongeren gevraagd wat ze van deze promotie vinden. Maar liefst 72% van de jongeren vindt deze korte fragmenten op social media een leuke manier om in contact te komen met nieuwe content.
Dat terwijl jongeren vaak erg negatief zijn over reclame van influencers. Uit ons Grote Jongerenonderzoek 2024 blijkt dat 52% reclames van influencers irritant vinden. Door deze leuke stukjes content te verspreiden via social media zien jongeren het blijkbaar meer als vermaak dan als reclame. Organisaties kunnen hier dus zeker gebruik van maken om hun bereik bij nieuwe doelgroepen te vergroten.
“72% ontdekt nieuwe content via korte videofragmenten op social media.”
De toekomst van audio
Er liggen kansen voor organisaties om meer mensen te bereiken door beeldmateriaal te maken bij audio-content. Wanneer dit nog verder toeneemt, kan dit voor een verschuiving in het medialandschap zorgen. Wellicht zien we in de toekomst wel mini-series van podcast op tv verschijnen. Of spelen we in de toekomst ook beelden af als we radio ‘luisteren’ in de auto. Wij houden deze nieuwe trend in ieder geval goed in de gaten.
Meer informatie over audio-onderzoek?
MediaTest focust zich onder andere op het onderzoeken van de effectiviteit van radiocommercials en podcast-series. Zo zijn podcast nu steeds vaker een onderdeel van de media-mix van grote organisaties.
Met ons unieke Captivation-model kunnen we onderzoeken in hoeverre de aandacht wordt vastgehouden op seconde niveau. Hiermee kunnen we precies meten op welke punten een audio fragment aangescherpt moet worden om de aandacht niet te verliezen.
Klik hier voor meer uitleg over onze aanpak.
Samen jouw podcast of commercial verbeteren?
Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.