De MediaTest Brievencheck

De MediaTest Brievencheck is een snel en gedegen onderzoeksinstrument

Vorige maand werd bekend dat zo’n 2,5 miljoen Nederlanders overheidsbrieven niet altijd begrijpen. De overheid heeft daarom een ‘Direct Duidelijk Brigade’ ingeschakeld, die ambtenaren gaat leren om begrijpelijk te schrijven (bron: NRC, Volkskrant).

De ultieme test van de begrijpelijkheid van jouw brief of mail is om het aan de inwoners zelf te vragen. MediaTest kan de brief voor je testen, met speciale aandacht voor de mensen die wat lager zijn opgeleid. Wij hebben veel ervaring met het testen van brieven van overheidsorganisaties, verzekeraars en banken. De MediaTest Brievencheck is een snel en gedegen onderzoeksinstrument

BLOG-De MediaTest Brievencheck

Hoe gaat het in zijn werk?

MediaTest test jouw brief(en) of mail(s) door een standaard online vragenlijst uit te zetten onder een representatieve steekproef, met nadruk op lager opgeleiden. Zij geven aan in welke mate de brief begrijpelijk is. De respondenten maken hierbij gebruik van een online highlighter, waarmee zij in de brief aangeven welke aspecten onduidelijk zijn, met daarbij de reden waarom.

Welke resultaten ontvangt je?

Aan de hand van de resultaten doen wij concrete aanbevelingen, zodat uw brief of mail optimaal aansluit bij de kennis en het begrip van de lezers. U ontvangt een beknopt rapport en het tabellenboek.

Investering

De investering voor een Brievencheck is vanaf €1.200,-. Deze kan naar wens worden ingericht (grootte steekproef, meerdere brieven tegelijk, etc.).

Interessant artikel?

Heb je vragen naar aanleiding van de Brievencheck? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek
020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl