De MediaTestDag voor Fonds Gehandicaptensport

MediaTest helpt Fonds Gehandicaptensport bij de zoektocht naar nieuwe positievere term voor ‘handicap’ of ‘beperking’

MediaTest vierde gister haar 22ste verjaardag met de MediaTestDag. Met het hele bedrijf voerde MediaTest binnen 24-uur belangeloos een volledig onderzoek uit. Gister was MediaTest aan de slag voor Fonds Gehandicaptensport. Zij waren benieuwd wat een positievere term zou kunnen zijn als alternatief voor het woord ‘handicap’ of ‘beperking’.

Mediatestdag fonds gehandicaptensport

De onderzoeksvraag die Fonds Gehandicaptensport ingediend had was ‘Wat is een positiever Nederlands woord voor ‘handicap’ of ‘beperking’, dat uitgaat van de kracht van het aanpassingsvermogen van mensen met een extra uitdaging?’. Die vraag bleek terecht: de huidige associaties die men heeft bij de termen handicap en beperking zijn overwegend negatief. Termen als ‘rolstoel’, ‘hulp’ en ‘zielig’ kwamen veel voor. De termen beperking of handicap hebben voor slechts een vijfde een positieve lading. Hierbij is opvallend dat ouderen (50+) vaker vinden dat de woorden een positieve lading hebben. Wanneer werd ingezoomd op de positieve associaties, kwamen woorden als ‘doorzetters’, ‘sterk’ en ‘gewoon’ vaak terug.

Als we kijken naar goede vervangende woorden voor handicap of beperking, komen ‘grensverleggend’, ‘uniek’ en ‘challengers’ als winnaars uit de bus. Deze woorden krijgen over het algemeen de meeste voorkeur en hebben daarnaast de meest positieve bijklank.

‘Wij zijn vereerd en blij dat MediaTest zich belangeloos heeft ingezet om dit onderzoek voor ons uit te voeren, en dat er met al hun inspanningen binnen één dag zo’n volledig rapport ligt. Aan ons nu de mooie taak om met deze uitkomsten aan de slag te gaan”.

Gwen Verhaegh, Manager Communicatie en Voorlichting bij Fonds Gehandicaptensport

Ook dit jaar sloeg MediaTest de handen ineen met Panel Inzicht voor het online onderzoek. Aan het online onderzoek deden bijna 350 mensen (representatief Nederland) mee.

Interessant artikel?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Eline Zwinkels | Senior Consultant
020-410 00 00 | ezwinkels@mediatest.nl