Gepersonaliseerde advertenties en online privacy
Gepersonaliseerde reclame is bijna niet meer weg te denken uit het medialandschap. Door advertenties af te stemmen op de individuele voorkeuren en gedragingen van consumenten, kunnen bedrijven beter inspelen op wat mensen interessant vinden. Adverteerders willen dan ook graag dat mensen cookies op websites accepteren zodat ze met deze data gericht mensen kunnen bereiken. We hebben daarom onderzocht hoe jongeren met hun online privacy omgaan.

Bereidheid om gegevens te delen
Niet iedereen is zich er bewust van wat bedrijven doen met de gegevens die we automatisch met ze delen door de cookies te accepteren.
“40% van de jongeren (15-35 jaar) accepteert automatisch cookies op een website.”
We zien dan ook grote verschillen tussen leeftijdsgroepen in de bereidheid om hun gegevens te delen voor passende advertenties. Zo ziet de jongste doelgroep veel vaker de voordelen van gepersonaliseerde advertenties in. 41% van de jongeren tussen 15 en 21 jaar is bereid zijn gegevens hiervoor te delen, vergeleken met slechts 22% van de 29 tot 35-jarigen.

Wist je dat…
- De omslagfoto van een Netflix film wordt gepersonaliseerd op basis van je kijkgedrag?
- De reclame op de borden aan de zijkant van een voetbalveld worden aangepast aan het kijkersprofiel van de omroep waarop de wedstrijd wordt uitgezonden?
- Spotify Radio kan zelf nieuwe muzieklijsten aanmaken met vergelijkbare liedjes op basis van je luistergedrag?

Zijn gepersonaliseerde advertenties effectief
Het doel van gepersonaliseerde reclame is natuurlijk dat het meer opvalt en er vaker op wordt geklikt. We zien dat gepersonaliseerde advertenties vaak worden gebruik door jongeren. Ongeveer de helft klikt op advertenties over producten of evenementen die gebaseerd zijn op hun eigen zoekgedrag.
Veel apps zoals YouTube en Netflix geven ook gepersonaliseerde aanbevelingen over welke online video content bij iemand past. Dit spreekt de jongste doelgroep van 15 tot 21 jaar het meest aan (57%).
“39% van de 15 tot 21-jarigen vindt gepersonaliseerde reclame nuttig.”
Ondanks dat deze advertenties en aanbevelingen veel worden gebruikt, zijn er niet alleen positieve punten op te noemen. Zo vindt 72% van de jongeren dit type reclame opdringerig. Daarnaast zegt 60% het irritant te vinden om advertenties te krijgen op basis van hun zoekgedrag.
Meer informatie over onderzoek naar advertenties?
MediaTest doet veel onderzoek naar advertenties. Zo testen we veel advertenties ook vooraf om inzicht te krijgen in de impact en de prestaties.
Wij bieden een unieke tool waarbij we de pre-rolls of andere online videoadvertenties voorleggen in een real-life websiteomgeving (mock-up). Standaard testen we de pre-roll onder 200 mensen uit de doelgroep op twee manieren testen.
Wil je meer weten over onderzoek naar advertenties?
Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
