De MediaTestDag: gratis onderzoek voor Fonds Gehandicaptensport

Wat is een positievere term voor handicap of beperking? Dat was de vraag die centraal stond op de MediaTestDag 2021. Op deze dag voeren wij binnen 24-uur, belangeloos, een volledig onderzoek uit. Altijd met een maatschappelijk invalshoek. Dit jaar kwam het Fonds Gehandicaptensport als winnaar van alle aanmeldingen uit de bus. Zij zijn benieuwd naar de mogelijkheden voor een positiever woord voor beperking of handicap. MediaTest zocht graag mee. 

Doel

Het Fonds Gehandicaptensport zet zich al jaren in dat iedereen met een handicap, dicht bij huis, de mogelijkheid krijg om te kunnen sporten. Zij vinden dat de term handicap of beperking een negatieve bijklank heeft. Het is volgens hen tijd voor een nieuwe term die uitgaat van de kracht van het aanpassings-vermogen van mensen met een extra uitdaging.

Mediatestdag fonds gehandicaptensport

Een krachtige aanpak

Ook dit jaar sloeg MediaTest de handen ineen met Panel Inzicht voor een online onderzoek. Aan het onderzoek deden bijna 350 mensen (representatief Nederland) mee.

De vragenlijst startte met open associatievragen. Zo toetsen we of handicap en beperking daadwerkelijk een negatieve bijklank heeft. Tegelijkertijd leverde het input over nieuwe positievere termen. Daarna hebben we deelnemers zowel exploratief als gesloten gevraagd naar vervangende termen.

Effect

De huidige associaties bleken, niet geheel onverwacht, vooral negatief. Voor slechts een vijfde hebben de termen handicap en beperking een positieve lading. Opvallend is dat dat vooral geldt voor mensen ouder dan vijftig jaar.

Al bij het inzoomen op de positieve associaties, komen de eerste nieuwe mogelijke woorden bovendrijven. Woorden als ‘doorzetters’, ‘sterk’ of ‘gewoon’ kwamen vaak terug.

Uit het onderzoek komen veel nieuwe positieve woorden. In veel woorden is terug te lezen dat mensen met een handicap iets ‘extra’s’ hebben. De woorden grensverleggend, uniek en challengers, krijgen over het algemeen de meeste voorkeur en hebben daarnaast de meest positieve bijklank.

‘Wij zijn vereerd en blij dat MediaTest zich belangeloos heeft ingezet om dit onderzoek voor ons uit te voeren, en dat er met al hun inspanningen binnen één dag zo’n volledig rapport ligt. Aan ons nu de mooie taak om met deze uitkomsten aan de slag te gaan”.

Gwen Verhaegh, Manager Communicatie en Voorlichting bij Fonds Gehandicaptensport

Interessant?

Wil je ook in aanmerking komen voor de komende editie van de MediaTestDag?  Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Bart Nietveld | Consultant
020-410 00 00 | bkleijn@mediatest.nl