Design en content zijn niet één op één over te nemen
Een e-mailnieuwsbrief op de smartphone zorgt voor een hele andere beleving dan een e-mail nieuwsbrief die op de computer wordt bekeken. Voor een maximaal effect is het daarom aan te raden design en content niet één op één over te nemen.
Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability en eye-trackingonderzoek dat MediaTest uitvoerde voor branche-organisatie DDMA. Daarin namen wij de e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties, waaronder Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB onder de loep.
Multi-cliënt onderzoek
Door middel van kwalitatief onderzoek zijn 12 e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties op zowel computer als smartphone onderzocht. Aanvullend is eye-tracking onderzoek ingezet voor een beter begrip van hoe consumenten een e-mailnieuwsbrief scannen en bekijken. Het onderzoek heeft de organisaties, marketeers en DDMA-leden geïnspireerd en nieuwe inzichten gegeven om hun e-mailmarketing uitingen structureel te verbeteren.
Vier belangrijke tips uit het onderzoek
- Pas het aantal artikelen, de lengte van de alinea’s en de volgorde van de artikelen aan op het device waarop men de nieuwsbrief opent.
- Kies per nieuwsbrief één thema. Communicatie over teveel verschillende onderwerpen leidt af en zorgt voor irritatie.
- Plaats tekst zoveel mogelijk op een witte of lichte achtergrond om de leesbaarheid te vergroten.
- Gebruik op de smartphone vooral afbeeldingen om aandacht te trekken. Infographics zijn vervolgens met name geschikt om snel informatie te delen.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer tips uit het onderzoek of wil je je e-mailnieuwsbrief ook laten testen? Bel 020-410 00 00 of mail naar mrotteveel@mediatest.nl