Steeds vaker verzorgen wij trainingen op het gebied van marktonderzoek. Veelal in-company zodat we de inhoud goed kunnen toespitsen. We deden dat bijvoorbeeld voor Young Capital. En recent voor Noordhoff, over kwalitatief onderzoek.
We zien organisaties steeds vaker zelf kwalitatief onderzoek oppakken. Dat kan zijn in de vorm van eenmalige gespreksrondes, maar ook meer structureel in de vorm van klantpanels of periodieke klantsafari’s. Tegelijkertijd zien we dat marketing- en salesprofessionals bij onze opdrachtgevers geen onderzoekers zijn. Zij kunnen goed onderhoudende gesprekken voeren, maar schieten al snel in de vertel-modus in plaats van de, bijna naïeve, luister-modus die voor een onderzoeker zo noodzakelijk is.
Om opdrachtgevers beter in staat te stellen zelf kwalitatief onderzoek te doen, hebben wij de training ‘Beter kwalitatief onderzoek’ ontwikkeld. In twee dagdelen wordt een groep van maximaal 10 mensen klaargestoomd om betere interviews en focusgroepen te kunnen houden. Dagdeel 1 staat in het teken van de opzet van het onderzoek, dagdeel 2 in het teken van het voeren van goede gesprekken. Een belangrijk deel van de training bestaat uit oefenen.
De eerste trainingen zijn inmiddels gegeven en in de praktijk gebracht. Wij zijn erg enthousiast.