De MediaTestDag: MediaTest helpt Fier om haar naamsbekendheid te vergroten

Elk jaar organiseert MediaTest de MediaTestDag, waarop we de ‘verjaardag’ van het bedrijf vieren. Op deze dag doen we, gratis en voor niks, met het hele team binnen 24 uur een volledig onderzoek voor een organisatie met een maatschappelijk doel. Dit jaar zijn we aan de slag gegaan voor Fier, expertise- en behandelcentrum voor geweld binnen afhankelijkheidsrelaties.

Wat hebben we onderzocht?

De centrale onderzoeksvraag van Fier was: ‘Hoe kunnen we onze naamsbekendheid vergroten, zodat we aan de ene kant werkzoekenden bereiken en aan de andere kant kunnen zorgen dat jongeren die te maken hebben (gehad) met geweld in een afhankelijkheidsrelatie, ons vinden?’ (Denk daarbij onder meer aan huiselijk geweld, loverboy-problematiek en eer-gerelateerd geweld).

Als eerste hebben we onderzocht welke routes mensen nemen als zijzelf of iemand in de omgeving te maken heeft met lichamelijk, mentaal of seksueel geweld. We onderzochten naar wie mensen toestappen en hoe men het liefst contact opneemt met hulpinstanties.

Daarna hebben we de naamsbekenheid en de aanzet tot actie onderzocht.
Tot slot hebben we onderzocht hoe Fier zich kan onderscheiden als werkgever en waarom werkzoekenden specifiek bij Fier willen werken. We gingen hierbij in op de wensen die men heeft voor een toekomstige werkgever en de kanalen die men gebruikt om werk te zoeken.

Hoe hebben we dit onderzocht?

Ook dit jaar werkten we weer samen met Panel Inzicht, die belangeloos haar panel ter beschikking stelde. Daarnaast hebben we ons eigen jongerenpanel ingezet. Hierdoor hebben we binnen drie uur een respons van 285 respondenten op onze online enquête kunnen realiseren. Ook hebben we zes kwalitatieve interviews gedaan met professionals in de zorg.

Hoe zag de dag eruit?

De dag begon om acht uur ’s ochtends op kantoor met een gezamenlijk ontbijtje en we waren om tien uur ’s avonds klaar om de resultaten te presenteren aan een grote groep betrokkenen van Fier. Tijdens de dag hebben we hard gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen en tussendoor hebben we ook nog tijd gevonden voor een dinertje én om een paar potjes Kubb tegen elkaar te spelen. Kortom, de vijfde MediaTestDag was weer zeer geslaagd!

“Wij zijn ontzettend dankbaar dat MediaTest zich belangeloos voor Fier heeft ingezet. De onderzoeksresultaten bieden voor ons concrete aanknopingspunten om mee verder te gaan en ook een aantal quick wins. Ontzettend waardevol om binnen 24 uur zulke mooie resultaten te krijgen. Veel dank daarvoor.”

Anke van Dijke, Raad van Bestuur Fier, expertise en behandelcentrum op het terrein van geweld in relaties

Wil je meer informatie? Of wil je komend jaar in aanmerking komen voor volledig gratis onderzoek? Laat het ons weten. Neem dan contact op met Eline de Jong: 020-4100000 of edejong@mediatest.nl