De MediaTestDag: MediaTest helpt Simavi om haar naamsbekendheid te vergroten

Elk jaar organiseert MediaTest de MediaTestDag, waarop we de ‘verjaardag’ van het bedrijf vieren. Op deze dag doen we, gratis en voor niks, met het hele team binnen 24 uur een volledig onderzoek voor een organisatie met een maatschappelijk doel. Dit jaar zijn we aan de slag gegaan voor Simavi.

Wat hebben we onderzocht?

Simavi organiseert in samenwerking met filmplatform Cinetree HER Film Festival, om aandacht te vragen voor de positie van vrouwen. Simavi wil inzicht in hoe zij het verhaal (beter) kan vertellen bij HER Film Festival. Deze onderzoeksvraag heeft MediaTest in een uitgebreid onderzoek onderzocht, waarbij de naamsbekendheid van Simavi en HER Film Festival werden meegenomen, de waardering en het effect van een trailer van HER Film Festival en hoe de doelgroep over het algemeen denkt over klimaat, waterschaarste en vrouwenrechten.

Hoe hebben we dit onderzocht?

Tijdens een gezamenlijk ontbijt met het team én de klant werden de onderzoeksvragen en hypotheses doorgenomen. Hierna heeft MediaTest een plan van aanpak opgesteld: in recordtempo hebben we een vragenlijst gemaakt en uitgezet onder het panel van Panel Inzicht, die belangeloos haar panel beschikbaar stelde, en onder donateurs van Simavi. Binnen een paar uur behaalden we zo een respons van meer dan 400 respondenten. Terwijl de online vragenlijst live stond, werden kwalitatieve interviews gedaan met de doelgroep om zo dieper de materie in te duiken. Deze data samengevoegd leverde een sterke basis op voor de rapportage.

Wat kwam er uit het onderzoek?

Het voornaamste resultaat van het onderzoek is dat er nog veel kansen liggen voor Simavi en dat HER Film Festival in grotere mate gebruikt kan worden om de naamsbekendheid te vergroten. Ook zijn verschillende thema’s naar voren gekomen waaraan Simavi zich kan koppelen om zichzelf sterker te profileren. Kortom: veel concrete punten waarmee Simavi veel winst kan behalen.

Na een gezellig diner en een uitgebreide analyse hebben we om 22:00 uur de dag afgerond met een presentatie voor Simavi. Kortom: het was een lange, drukke, maar zeer succesvolle dag en daarmee een geslaagde zesde editie van de MediaTesdag!

Veel dank aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft, en in het bijzonder Panel Inzicht voor het belangeloos beschikbaar stellen van haar panel.

“Het was geweldig om mee te maken hoe het voltallige en enthousiaste team van MediaTest in sneltreinvaart een compleet onderzoek uit de grond wist te stampen. Een onderzoek waarmee wij enorm geholpen zijn om komend jaar een nog groter succes van HER Film Festival te maken. En daarbij nog beter voor het voetlicht kunnen brengen hoe de klimaatcrisis het recht van vrouwen en meisjes op veilig drinkwater en een toilet onder druk zet.”

Karin Bojorge, Corporate Communications Manager Simavi

Wil je meer informatie? Of wil je komend jaar kans maken op deelname aan de MediaTestDag? Neem dan contact op met Eline de Jong: 020-4100000 of edejong@mediatest.nl