Opzeggersonderzoek

Ontdek de kracht van een opzeggersonderzoek

In deze boeiende tijd met teruglopende advertentie-inkomsten is het behoud van abonnees voor tijdschriften een belangrijke voorwaarde voor succes. Abonnees vasthouden is immers stukken voordeliger dan nieuwe abonnees werven. Met het opzeggersonderzoek van MediaTest doe je onderzoek onder opzeggers, maar ook onder instromers en trouwe abonnees. Een stevige vinger aan de pols over de gezondheid van je blad dus!

opzeggersonderzoek

Opzeggen met een reden

Het hebben van abonnees is goed, maar hoe loyaal zijn deze abonnees? Is de titel eerste keuze of moet zij concurreren? Waarom zeggen ‘stoppers’ op en sluimeren deze redenen ook bij de abonnees?

  • De wensen, behoeftes en verwachtingen van je doelgroep ten aanzien van je communicatie
  • Het daadwerkelijke gebruiksgedrag
  • De sterke en zwakke punten van het concept & identiteit, (visueel) ontwerp, functionaliteit & navigatie, content en interactie (MediaTest Usability Model)

Hoe voeren wij het onderzoek uit?

Bij het opzeggersonderzoek wordt per titel onderscheid gemaakt tussen opzeggers, instromers en trouwe abonnees. Per groep ondervragen we 100 personen. Door eenzelfde vragenlijst voor deze groepen te hanteren, wordt naast afzonderlijk inzicht ook een onderling vergelijk mogelijk. Deze vergelijking geeft je een goed inzicht in de gezondheid van je titel.

Opzeggersonderzoek levert concrete verbeterpunten

Bij een opzeggersonderzoek geven opzeggers vaak aan op te zeggen vanwege gebrek aan geld of tijd. MediaTest kijkt verder dan deze oppervlakkige antwoorden. Want achter deze motieven gaan vaak inhoudelijke argumenten schuil. De respondenten krijgen een opsomming van verschillende opzegredenen op een 5-puntschaal voorgelegd. Op deze wijze krijg je inzicht in de exacte opzegreden(en) en wordt van een probleem een oplosbaar probleem gemaakt. Hierbij maakt MediaTest onderscheid tussen factoren die te wijten zijn aan het blad zelf en factoren die buiten je controle liggen.

De vragenlijst

MediaTest heeft jarenlange ervaring met tientallen titels op het gebied van opzeggers onderzoek. Deze uitgeefervaring heeft geleid tot een compacte vragenlijst voor het opzeggersonderzoek. Er is de mogelijkheid om vragen toe te voegen. In deze basisvragenlijst komen leesgedrag, opzegmotieven, waardering, concurrentie en loyaliteit aan de orde.

Dankzij het opzeggersonderzoek worden de bedreigingen en kansen van jullie (digitale) uitgaven in kaart gebracht. MediaTest levert je toepasbare aanbevelingen voor abonneebehoud waar je direct mee aan de slag kan. Het resultaat is een verhoogde loyaliteit en daarmee een gezondere basisoplage en zekerdere abonnee-inkomsten.

Wil je ook je meer inzicht in je opzeggers?

Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.

mrotteveelv2

Michiel Rotteveel | Managing Partner / Directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.