Met de feestdagen in het verschiet halen winkeliers van alles uit de kast om consumenten te verleiden
Het uit Amerika overgewaaide Black Friday wakkert al een aantal jaar een grote kortingsgekte aan. Ook het Chinese Singles Day maakt zijn intocht, maar is toch nog een stuk minder populair. MediaTest is benieuwd hoe de jongste twee generaties, de Millennials en Gen Z’ers, tegen deze dagen aankijken. Dit onderzoek (n=425) is uitgevoerd onder het jongerenpanel van MediaTest.
Mannen geven meer uit dan vrouwen
Black Friday is onder jongeren de meest populaire kortingsdag: ruim 59% geeft aan in de afgelopen twee jaar iets gekocht te hebben. Daarmee is Black Friday een stuk populairder dan Singles Day (12%) en Cyber Monday (16%).
78% van de jongeren verwacht ook dit jaar met de kortingsdagen hun slag te slaan. Dat een kortingsdag als Black Friday garant staat voor een goede omzet, wordt bewezen door het bedrag dat jongeren verwachten uit te geven. Dat ligt op gemiddeld op 183 euro. Opvallend is dat mannen verwachten een significant hoger bedrag te spenderen dan vrouwen (260 euro versus 145 euro).
We zien dat de meerderheid van de vrouwen (53%) verwacht minder dan 100 euro uit te geven tijdens Black Friday, terwijl slechts een kwart van de mannen (24%) dit verwacht uit te geven. Mannen blijken flink de portemonnee te trekken: een derde (33%) verwacht meer dan 250 euro uit te geven, terwijl dit percentage bij vrouwen op 12% ligt.
Cadeaus tijdens de feestdagen
Hoewel de kortingsdagen Black Friday en Cyber Monday relatief dicht op de feestdagen vallen, gebruikt slechts een klein deel (22%) van de jongeren deze kortingsdagen om cadeaus te kopen voor Sinterklaas en Kerst. Toch staat er bij veel jongeren op pakjesavond een zak vol cadeaus voor de deur en liggen er met Kerst cadeaus onder de kerstboom. Ongeveer de helft van de jongeren koopt cadeaus voor Kerst (53%) of Sinterklaas (48%). De cadeaus die zij kopen met Sinterklaas zijn voornamelijk bedoeld voor de kinderen in het eigen gezin of in de familie.
Met Kerst kopen jongeren vaak cadeaus voor hun partner (90%) of hun ouders (79%). De jongeren besteden het meeste geld aan cadeaus voor zichzelf of voor hun partner. Vrouwen kopen voor anderen vaker relatief goedkopere cadeaus van 10 of 20 euro, terwijl de mannen meer geld besteden aan hun cadeaus.
Jongeren kopen hun cadeaus bij voorkeur online. Opvallend is dat mannen vaker online aankopen doen en dat vrouwen vaker de ‘stenen’ winkel opzoeken voor hun eindejaarscadeaus. De redenen waarom men in de winkel koopt zijn uiteenlopend: van het steunen van lokale winkeliers tot het kunnen zien en voelen van producten, en van het snel in huis hebben van artikelen tot het ontlopen van bezorgkosten. Men koopt voornamelijk online vanwege het gemak, de voordelige prijzen en het ruime aanbod.