Case: PostNL Bijzondere Momenten Fonds

Een nieuw maatschappelijk initiatief van het Bijzondere Momenten Fonds en Sociaal Werk Nederland wordt door bezorgers zeer positief ontvangen.

postnlwebv2

Doel

Het Bijzondere Momenten Fonds van PostNL is, samen met Sociaal Werk Nederland, een initiatief gestart waarbij bezorgers hun zorgen over bewoners laagdrempelig kunnen doorgeven. Bezorgers komen regelmatig bij dezelfde mensen aan de deur, als het niet goed gaat met een bewoner zijn zij soms de eerste (en enige) persoon die dit opmerkt. Deze zorgen kunnen bezorgers nu met dit nieuwe initiatief gemakkelijk melden.

Wanneer bezorgers vermoeden dat het niet goed gaat met een bewoner kunnen zij nu vrijwillig en anoniem een melding maken via een app. Die melding wordt opgepakt door een lokale welzijnsorganisatie. Ook in de landelijke pers is er inmiddels aandacht voor het project.

PostNL heeft MediaTest gevraagd onderzoek te doen naar hoe dit initiatief ervaren wordt door bezorgers.

Een krachtige aanpak

MediaTest heeft het oordeel over en het effect van dit nieuwe initiatief onderzocht middels een mixed-method methode. Het onderzoek bestaat uit twaalf online diepte-interviews en een online enquête onder ruim 2.300 bezorgers van PostNL.

Allereerst is er in online interviews diepgaand ingegaan op de ervaringen van de post- en pakketbezorgers en hun perspectief op het initiatief.
Op basis van deze interviews hebben wij een ultrakorte vragenlijst opgesteld die is uitgezet onder alle bezorgers. Hierbij is veel aandacht besteed aan de lengte en het taalgebruik. Door de goede aansluiting bij de belevingswereld van de doelgroep is een bijzonder hoge response van ruim 2.300 deelnemers behaald.

Effect

Post- en pakketbezorgers zijn erg enthousiast over het initiatief. Een groot deel vindt het een mooie aanvulling op hun rol als post-/pakketbezorger en het maakt hen trotser op hun werk.

“Het ligt mooi in lijn met de vroegere rol van de postbode, toen was hij ook veel meer de ogen van de buurt, met dit initiatief komt die rol weer terug bij ons.’’

Het onderzoek biedt PostNL de handvatten om het initiatief op een zo efficiënt mogelijke manier verder uit te rollen, zowel wat betreft de communicatie richting bezorgers als de praktische voorwaarden voor het maken van meldingen.

Wil je meer weten?

Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.