Ontdek de kracht van een (Branded) Podcast effectmeting
Een medium dat nog altijd aan populariteit wint en ontwikkelingen doormaakt. Zo is een podcast met video steeds gebruikelijker. De branded podcast is een krachtig middel om jouw (jongere) doelgroep verdieping te bieden, te inspireren en meer aan je merk te binden. Maar: lukt dat ook bij jouw podcast?

(Branded) Podcast effectmeting
Zorgen jouw inspanningen voor het gewenste effect op merkattitude, merkoverweging en betrokkenheid bij je organisatie? Met een (Branded) Podcast onderzoek van MediaTest krijg je daar een helder antwoord op.
MediaTest onderzocht als één van de eersten in 2021 de merkeffecten van verhalende podcasts (lees deze case!). Sindsdien hebben we de effecten van diverse podcasts voor uiteenlopende organisaties gemeten.
Wat levert een (Branded) Podcast Effectmeting op?
Een branded podcast ontwikkel je met duidelijke doelstellingen, zoals het verhogen van de merkbekendheid, versterken van imago(kenmerken) of stimuleren van bepaald gedrag. Met een (Branded) Podcast Effectmeting brengen we precies in kaart in hoeverre jouw podcast deze doelstellingen behaalt.
We meten hoe jouw podcast scoort op relevante communicatiecriteria. Om effecten van de podcast te kunnen vaststellen op bijvoorbeeld merkattitude en gedrag, vergelijken we resultaten van een exposed groep (aan wie we de podcast voorleggen) met een non-exposed groep (die de podcast niet beluistert). Zo krijg je zicht op wat je investeringen concreet opleveren en waar nog groeikansen liggen.

Testen van (branded) podcasts
Een podcast kan pas écht effect hebben als hij goed wordt gewaardeerd. Podcasts vragen enige tijdsinvestering van de doelgroep, en de uitdaging is dan ook om je luisteraars geboeid te houden van begin tot eind. Daarom evalueren we als onderdeel van (Branded) Podcast onderzoek hoe jouw podcast wordt ervaren door de doelgroep:
- Is de boodschap duidelijk?
- Spreekt de toon en inhoud aan?
- Waar liggen verbeterpunten?
Met onze Captivation tool meten we per seconde de aandacht voor de podcast. Dit laat zien door welke onderdelen de luisteraar meer geboeid wordt en door welke onderdelen minder. Ook meten we de Listen/View-Through-Rate en het moment waarop men eventueel afhaakt (en waarom). Deze resultaten maken helder waar de podcast sterk is en waar het beter kan. De inzichten uit de evaluatie bieden concrete handvatten voor optimalisatie, met als gevolg: meer impact.
Wil je alleen een evaluatie op KPI’s zonder effectmeting? Dat kan uiteraard ook.
Lees ook onze drie tips voor effectieve branded podcasts!
Unieke benchmarks
Om de prestaties van jouw podcast goed te duiden, zetten we deze af tegen de benchmarks in onze benchmarkdatabase. Deze is opgebouwd uit resultaten van diverse podcasts van uiteenlopende organisaties. De vergelijking met de benchmarks geeft je direct inzicht in hoe jouw podcast relatief scoort en waar nog winst te behalen valt.
MediaTest geeft jouw podcast KRACHT
Dat doen we met snel en doordacht onderzoek. De voordelen van podcastonderzoek op een rij:
- Snel inzicht in het behalen van je (communicatie)doelstellingen
- Vergelijking met relevante benchmarks
- To-the-point rapportage met concrete aanbevelingen
- Een aandachtscurve die laat zien waar de aandacht stijgt of daalt
- Voordelige tarieven en korte doorlooptijd
Wil je ook je podcast laten testen?
Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder! Of vul onderstaand contactformulier in.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
