Case: Omroep West

Optimalisatie regionaal nieuwsprogramma

Respondenten een uitzending laten zien om zo precies te ontdekken waar kijkers interesse in hebben? Wij onderzoeken het voor West Vandaag, het nieuwsprogramma van Omroep West voor de regio Zuid-Holland-Noord

Doel

Bij Omroep West is er behoefte aan inzicht in de waardering en kijkintentie van hun regionale nieuwsprogramma ‘West Vandaag’. Er is in het afgelopen jaar veel veranderd aan dit programma om meer kijkers te trekken. Maar is dit ook effectief geweest? Wij hebben onderzocht hoe de huidige kijkers het programma beoordelen. Daarnaast hebben alle deelnemers een uitzending bekeken en deze uitgebreid beoordeeld.

case omroep west

Een krachtige aanpak

MediaTest heeft een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Hierbij is er gekeken naar het kijkgedrag, de waardering en de aandacht voor de uitzending.  Om de aandacht van de kijkers voor de uitzending in beeld te kunnen brengen, is er gebruik gemaakt van de Captivation-tool van MediaTest.

Alle deelnemers bekijken de uitzending van 20 min en geven aan of hun aandacht tijdens een onderdeel toeneemt of juist afzwakt. Dit geeft Omroep West nauwkeurige inzichten in het effect van de verschillende onderdelen op de aandacht. Zo is er te zien per onderdeel of deze goed aanslaat bij de doelgroep. Doordat we zien wanneer de aandacht afzwakt wordt het inzichtelijk gemaakt wanneer een reportage te lang of niet interessant genoeg is.

Effect

Het onderzoek biedt Omroep West diepgaand inzicht in de waardering en kijkgedrag van de doelgroep. We hebben Omroep West met dit onderzoek geholpen door inzichten te geven om de kijkers geboeid te houden en beter te bedienen.

Interessante case?

Wil je meer weten over dit onderzoek?  Neem dan contact met mij op!

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek
020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl