Case: Concepttesting voor Noordhoff Uitgevers

Hoe waardevol is de concepttest in methodeontwikkeling van Noordhoff Uitgevers?

Doel

Noordhoff Uitgevers levert educatieve diensten en producten aan basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, hoger onderwijs en aan onderwijsprofessionals. Het ontwikkelen en herzien van onderwijsmethoden is een intensief proces, waarbij kwaliteit voor de docent voorop staat. Een belangrijk ijkpunt in dat ontwikkelproces is de concepttest, zo’n twee jaar voor de lancering van de methode. Noordhoff Uitgevers schakelt hiervoor al jarenlang MediaTest in.

Een krachtige aanpak

Methodeherzieningen worden in conceptfase voorgelegd aan focusgroepen van docenten op prettige locaties door het hele land. MediaTest maakt voor het werven van B2B-respondenten gebruik van een specialistisch wervingsbureau, met een opkomstpercentage van maar liefst 95% over de afgelopen jaren. De respondenten maken intensief gebruik van de leermiddelen en beoordelen ze kritisch. In twee avonden krijgt MediaTest duidelijk of Noordhoff Uitgevers op de ingeslagen weg kunnen voortgaan of dat bijsturing nodig is worden.

Effect

Op basis van de resultaten wordt bepaald of het concept aanslaat bij de docenten en hoe het verder ontwikkeld kan worden. Focussessies zijn spannend voor het team dat aan de methode werkt. Dit verklaart ook het hoge aantal ‘meekijkers’ vanuit Noordhoff Uitgevers, die vanachter de spiegelwand alle reacties van de docenten nauwlettend volgen. Zo kunnen acute vragen direct aan de moderator worden meegegeven en de opdrachtgever kan de volgende dag al aan de slag met de belangrijkste resultaten.

Benieuwd hoe we jouw kunnen helpen met een concepttest? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar mrotteveel@mediatest.nl

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek