Case: Logotest regionale dagbladen van de Persgroep

Doel

Doelstelling van de Persgroep was de visuele identiteit van haar regionale dagbladen in lijn te brengen met die van het Algemeen Dagblad. Daartoe ontwikkelde de Persgroep per dagblad een aantal voorstellen voor nieuwe logo’s. Aan MediaTest de onderzoeksvraag om via de Logotest te onderzoeken welke logo’s de doelgroep het meest aanspraken en welke het meest in lijn waren met het gewenste imago en merkwaarden van het regionale dagblad.

logotest persgroep

Stevig kwalitatief onderzoek

Op vier plekken in Nederland, van Middelburg tot Enschede, voerden we kwalitatief onderzoek uit. In elke stad voerden we één-op-één gesprekken met huidige abonnees, waarbij we een spreiding aanbrachten in leeftijd, geslacht en op abonneeduur. De opdrachtgever volgde de interviews vanachter de spiegelwand.

Logotest-persgroep-cover

Effect

Het onderzoek leverde voor elk regionaal dagblad een duidelijk ‘winnend’ logo op. Niet alleen gebaseerd op de frequentie van keuze voor een logo, maar ook op terugkoppeling van de gewenste merkwaarden. Zo ontstond een krachtige en eenduidige logofamilie, die de Persgroep binnen twee weken na het onderzoek voor alle regionale dagbladen doorvoerde.

Geïnteresseerd in een logotest? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar bkleijn@mediatest.nl

Bart Kleijn | Client Director