Case: Onderzoek naar alfatoetsen Cito

Doel

Betere spreiding door online diepte-interviews.

Cito ontwikkelt Alfatoetsen ter ondersteuning van alfabetiseringstrajecten voor analfabeten en anders-alfabeten met een niet-Nederlandse achtergrond. Voor de optimalisatie van deze toetsen is inzicht gewenst in het gebruik van en oordeel over deze toetsen.

CASE-alfatoetsen Cito

Een krachtige aanpak

Uitdaging in de onderzoeksopzet is om een relatief kleine, landelijk gespreide doelgroep goed vertegenwoordigd te krijgen. Tegelijkertijd is een belangrijke meerwaarde van het onderzoek dat betrokkenen bij Cito de gesprekken live kunnen volgen.

Om die reden kiezen wij voor online diepte-interviews in combinatie met een intensieve veldwerkdag op een centrale locatie (met one-way-mirror). Op die manier combineren we de voordelen van een dag vol interviews met directe feedback van de betrokkenen bij de opdrachtgever met een goede landelijke spreiding.

Overigens zijn ook de online diepte-interviews op afstand te volgen door de opdrachtgever en kan deze via de speciale chatbox aanvullende vragen en opmerkingen aan de interviewer doorgeven.

Effect

De gekozen methode van onderzoek zorgt ervoor dat we de reacties van de diverse doelgroepen goed in kaart kunnen brengen en Cito een gedegen advies kunnen geven voor de optimalisatie van de inhoud en het assortiment van de Alfatoetsen.

Benieuwd hoe we jouw kunnen helpen door middel van diepte interviews? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar mrotteveel@mediatest.nl

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek