Case: PR-onderzoek voor YoungOnes

Steeds meer jongeren zien freelancen als opmaat naar eigen bedrijf

PR-onderzoek is erop gericht om nieuwswaardige kennis te vergaren. Dat is zeer goed gelukt in het onderzoek dat wij deden voor YoungOnes onder jongeren die als freelancer via een platform werken en onder jongeren die dat niet doen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 83 procent van de jonge freelancers aangeeft niet volledig in loondienst te willen werken.

pr-onderzoek youngones

Resultaten over het onderzoek zijn verschenen in een artikel in De Ondernemer.

Hieronder een korte samenvatting uit het artikel (bron: De Ondernemer):

83 procent van de jonge freelancers geeft aan niet volledig in loondienst te willen werken. Voor veel jongeren bevalt het freelancen zo goed, dat 84 procent van plan is om dit langer dan een jaar te blijven doen. Bijna de helft denkt zelfs langer dan drie jaar als freelancer te blijven werken. Bijna twee derde ziet het freelancen als opmaat naar een eigen bedrijf.

Dit blijkt uit onderzoek van Mediatest en freelanceplatform YoungOnes onder 570 jongeren tussen de 18 en 25 jaar, dat is afgenomen in september. Met name de vrijheid in het kiezen waar en wanneer zij werken, wordt door freelancers als positief ervaren (87 procent). Hierna komt het werkplezier dat zij hieraan beleven (69 procent) en de voldoening die zij halen uit hun werk (64 procent). De regie die zij hebben over hun eigen salaris, is ook een groot voordeel volgens de freelancers: 63 procent geeft aan dat zij ‘goed verdienen’.

Interessante case?

Wil je eens bespreken wat past voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Eline Zwinkels | Senior Consultant
020-410 00 00 | ezwinkels@mediatest.nl