Voor de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) onderzocht MediaTest de digitale communicatiemix. Hoe is die optimaal af te stemmen op de verschillende doelgroepen? Waar zit de ruimte voor verbetering?
Doel
NWO zorgt voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap en is een van de belangrijkste wetenschapsfinanciers in Nederland. Het is voor NWO van belang om hun verschillende doelgroepen via de meest effectieve kanalen te bereiken en van relevante informatie te voorzien. Met het onderzoek wilde NWO inzicht krijgen in waar de doelgroepen zich online bevinden, en welke informatie zij waar willen krijgen.
Een krachtige aanpak
Om antwoord te krijgen op deze twee onderzoeksvragen voerde we uitgebreid kwalitatief onderzoek uit. In totaal namen we vierentwintig individuele (online) interviews af met een diverse groep respondenten die bestond uit hoogleraren, wetenschappers, PhD-studenten, directeuren van onderzoeksinstituten, subsidie-adviseurs en managing directors van profit-organisaties.
Effect
Het onderzoek gaf duidelijk en helder antwoord op de twee hoofdvragen van NWO. De communicatiemix presteert goed maar tegelijkertijd kwamen er ook concrete aandachtspunten naar voren, zowel om de digitale communicatiemix te optimaliseren als voor de communicatie van NWO in het algemeen.
“Door het kwalitatieve onderzoek van MediaTest hebben wij een duidelijker inzicht gekregen in het mediagebruik van onze doelgroepen. De uitkomsten en aanbevelingen worden gebruikt om het mediabeleid aan te scherpen en de online communicatiemiddelen te verbeteren. Daarnaast kunnen we in ons 2-jaarlijks reputatieonderzoek enkele verdiepingsvragen stellen over de beste manier en frequentie om met onze doelgroepen in contact te komen en te blijven.”