Case: Uitgebreid kwalitatief onderzoek naar de digitale communicatiemix van NWO

Voor de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) onderzocht MediaTest de digitale communicatiemix. Hoe is die optimaal af te stemmen op de verschillende doelgroepen? Waar zit de ruimte voor verbetering? 

Doel

NWO zorgt voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap en is een van de belangrijkste wetenschapsfinanciers in Nederland. Het is voor NWO van belang om hun verschillende doelgroepen via de meest effectieve kanalen te bereiken en van relevante informatie te voorzien. Met het onderzoek wilde NWO inzicht krijgen in waar de doelgroepen zich online bevinden, en welke informatie zij waar willen krijgen.

kwalitatief onderzoek nwo

Een krachtige aanpak

Om antwoord te krijgen op deze twee onderzoeksvragen voerde we uitgebreid kwalitatief onderzoek uit. In totaal namen we vierentwintig individuele (online) interviews af met een diverse groep respondenten die bestond uit hoogleraren, wetenschappers, PhD-studenten, directeuren van onderzoeksinstituten, subsidie-adviseurs en managing directors van profit-organisaties.

Effect

Het onderzoek gaf duidelijk en helder antwoord op de twee hoofdvragen van NWO. De communicatiemix presteert goed maar tegelijkertijd kwamen er ook concrete aandachtspunten naar voren, zowel om de digitale communicatiemix te optimaliseren als voor de communicatie van NWO in het algemeen.

“Door het kwalitatieve onderzoek van MediaTest hebben wij een duidelijker inzicht gekregen in het mediagebruik van onze doelgroepen. De uitkomsten en aanbevelingen worden gebruikt om het mediabeleid aan te scherpen en de online communicatiemiddelen te verbeteren. Daarnaast kunnen we in ons 2-jaarlijks reputatieonderzoek enkele verdiepingsvragen stellen over de beste manier en frequentie om met onze doelgroepen in contact te komen en te blijven.”

Miriam Nuijten, Teamleider Communicatie NWO

Interessante case?

Wil je inzicht in jouw doelgroepen om ook jouw communicatiemix te kunnen aanscherpen? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek
020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl