Doel
De provincie Noord-Holland brengt zes keer per jaar het digitale magazine ‘&Holland’ uit, een magazine gericht op alle inwoners van Noord-Holland.
Het digitale magazine is beduidend anders dan een regulier, papieren magazine. &Holland bevat veel navigatie-elementen, zoals doorklikmogelijkheden, scrollen door pagina’s en interactieve quizzen en filmpjes.
De provincie Noord-Holland wil graag inzicht in de prestaties en het gebruiksgemak van &Holland. Op basis van de resultaten kan het e-magazine geoptimaliseerd worden naar de wensen van de lezers.
Een krachtige aanpak
We kozen voor een driedelige aanpak: een analyse van webstatistics, kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Aangezien het een online magazine is, zijn onder andere het bereik en de leesintensiteit geanalyseerd met behulp van Google Analytics en Tripolis. Deze webstatistics dienen als aanvulling voor een representatief online kwantitatief onderzoek onder 285 lezers.
Vervolgens is in twee groepsgesprekken met lezers dieper ingegaan op de inhoud en de navigatie van &Holland. Doordat respondenten ieder een laptop met het magazine voor zich hadden, konden zij perfect aangeven waar knelpunten liggen in de navigatie.
Effect
Door de onderzoeksresultaten van de drie verschillende bronnen te combineren, konden wij concrete aanbevelingen doen ten aanzien van de inhoud, de navigatie en het daaropvolgende effect.
Geïnteresseerd in een lezersonderzoek naar het e-zine/e-nieuwsbrief van jouw bedrijf? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar bkleijn@mediatest.nl