De Nierstichting ontwikkelde een TV- en online campagne voor het nieuwe kidslabel ‘Jonge Helden’, bedoeld om duidelijk te maken dat opgroeien met een nierziekte ongelooflijk veel eist van kinderen. Wij pretesten de campagne met onze Captivation-methode.
Doel
De Nierstichting ontwikkelde begin dit jaar een TV- en online campagne voor het nieuwe kidslabel ‘Jonge Helden’. Een campagne bedoeld om duidelijk te maken dat kinderen het zwaar hebben. Zij vragen het uiterste van zichzelf. Het zijn daarom doorzetters: Jonge Helden.
Kenmerkend in de campagne is de zogenoemde ‘double exposure’ techniek. Een manier om de boodschap visueel duidelijk te maken: het onzichtbare zichtbaar maken. Het was van belang te weten of de uitingen de juiste snaar raken bij de doelgroep en de bedachte emotionele impact maakt.
Een krachtige aanpak
De Captivation-test van MediaTest geeft de Nierstichting inzicht in de kracht van de campagne en inzicht in handvatten voor optimalisatie van de ontwikkelde uitingen.
Eerst beoordelen deelnemers de commercial versluierd in een reclameblok waarna ze vragen beantwoorden over allerlei communicatie-aspecten. Ruim duizend deelnemers hebben aan het online onderzoek meegewerkt, zowel een representatieve doorsnede van Nederland representatief als de donateurs van de Nierstichting zelf.
Effect
De Nierstichting mag erg tevreden zijn over de verschillende uitingen. Zij scoren zeer goed op vrijwel alle geteste communicatie-aspecten. De brandende vragen over de nieuwe stijl van communiceren, de boodschapoverdracht en het effect zijn beantwoord.
“Het is fijn dat we in een hele korte doorlooptijd, antwoord kregen op de vragen die we hadden in deze voor ons zo belangrijke campagne. Het onderzoek liep vlot en MediaTest leverde een volledig en gedegen rapport af met helder conclusies en bevindingen. Hiermee konden we snel verder’”