Case: AVROTROS – UX- en belevingsonderzoek AVROTROS.nl

In opdracht van AVROTROS voert MediaTest een UX- en belevingsonderzoek uit naar AVROTROS.nl.

avrotros ux

Doel: aanknopingspunten voor verdere optimalisatie

Vorig jaar september heeft AVROTROS een vernieuwde website gelanceerd. Deze kent onder andere een aangepaste look & feel die in lijn is met de branding en meer verschillende typen content (veel video). Bij AVROTROS leeft de vraag hoe haar doelgroep de website ervaart: kan men de weg vinden, spreken de vormgeving en de verschillende content aan, en inspireert de content tot verder navigeren? Met het oog op verdere ontwikkeling van de website is inzicht gewenst in de mate waarin AVROTROS.nl aan deze eisen voldoet, om eventuele aanknopingspunten voor optimalisatie te identificeren.

Een krachtige aanpak: UX online en op locatie, op mobiel en desktop

Om het oordeel van de doelgroep over AVROTROS.nl te achterhalen, organiseert MediaTest dertien UX-interviews: acht gericht op de mobiele versie van de website (interviews op locatie) en vijf op de desktop (online via GoToMeeting) met een gevarieerde steekproef.

Tijdens de interviews navigeren de deelnemers over de website en delen zij hun ervaring en mening. Betrokkenen kunnen meekijken en zien zowel de deelnemer als het device in beeld. Bij de interviews over de mobiele website is dit mogelijk door een speciale camera gericht op de mobiel. Bij de interviews over de desktopversie kan de interviewer in GoToMeeting makkelijk zijn muis en toetsenbord virtueel overhandigen aan de deelnemer. De interviewer deelt dan zijn scherm terwijl de deelnemer over de website navigeert.

Effect: concrete stappen om de website nog overzichtelijker te maken

Doordat betrokkenen het navigeren over de website en de directe reacties van de deelnemers nauwgezet kunnen volgen, wordt tot in detail duidelijk wanneer deelnemers knelpunten ervaren. Dit stelt MediaTest in staat om AVROTROS heel concreet te adviseren over stappen om de website nog overzichtelijker te maken, bijvoorbeeld een duidelijker onderscheid creëren tussen praktische informatie over programma’s en “extra’s”.

Samen jouw website verbeteren?

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.