Case: Nationale Herdenking 15 augustus 1945

Elk jaar vindt op 15 augustus 1945 de Nationale Herdenking van het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog plaats, zo ook op 15 augustus 2024. Rond de uitzending van de herdenking van vorig jaar (2023) voerde MediaTest een programmatest uit met behulp van onze Captivation-methode om te achterhalen hoe de uitzending ontvangen wordt door haar doelgroepen en geoptimaliseerd kan worden.

natherd

Doel: inzicht in de waardering om de impact van de Herdenking te vergroten

Waar de herdenking van 15 augustus 1945 vroeger kleinschalig was, is deze in de afgelopen paar jaar uitgegroeid tot een nationale herdenking die op primetime wordt uitgezonden. Een gevolg daarvan is dat de uitzending in verband met het NOS Journaal na een uur onderbroken wordt en online verder te volgen is.

Naar aanleiding van deze veranderingen ontstond bij de organisatie de behoefte aan inzicht in hoe de uitzending als geheel en specifieke onderdelen daarvan gewaardeerd worden door de doelgroepen. Kijkt men online verder? Wat zijn aanknopingspunten voor verbetering, zodat de uitzending meer kijkers trekt en meer impact teweegbrengt?

Een krachtige aanpak: analyse van de hele uitzending met onze Captivation-tool

Om het antwoord op deze vragen te achterhalen, heeft MediaTest een programmatest van de uitzending uitgevoerd. Deelnemers hebben de hele uitzending gekeken en daarna vragen beantwoord met betrekking tot de waardering van de uitzending als geheel en specifieke onderdelen, boodschapoverdracht, kennis, houding en activatie. Daarnaast hebben we met onze Captivation-tool de aandacht tijdens de hele uitzending gemeten, waardoor we in een grafiek precies de momenten kunnen pinpointen waar de aandacht stijgt dan wel daalt.

Effect: een goed gewaardeerde uitzending en mogelijkheid tot scherpere keuzes

Overall blijkt de uitzending zeer goed gewaardeerd te worden. Onze Captivation-test in combinatie met de vragen over waardering laten duidelijk zien dat aandacht en mening sterk wisselt per onderdeel. Dit stelt de organisatie in staat om scherpere te keuzes te maken omtrent de hoeveelheid aandacht besteed aan en de invulling van specifieke onderdelen. Daarmee kan zij de impact van de uitzending vergroten en ervoor zorgen dat er nog meer aandacht komt voor zoiets belangrijks als het herdenken van alle slachtoffers van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van voormalig Nederlands-Indië.

Interessante case?

Wil je meer weten over onze Captivation of programmatests? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Stephan van Furth

Stephan van Furth | Managing partner

020-410 00 00 | svanfurth@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.