De Gemeente Amsterdam ontwikkelde een nieuwe campagne over de boostervaccinatie. In deze campagne zijn verschillende personen, beroepen en quotes te zien. In een pretest heeft MediaTest twaalf varianten voorgelegd aan de specifieke doelgroep.
Doel
De Gemeente Amsterdam ontwikkelde een nieuwe campagne over de boostervaccinatie bestaande uit diverse posters met daarop steeds een persoon en een quote. De personen worden met hun functie genoemd. Denk bijvoorbeeld aan een arts, een horeca-ondernemer en een leerkracht. De Gemeente Amsterdam was benieuwd welke teksten en welke beroepen het meest effectief waren. Ook is er gekeken naar redenen die men heeft om zich niet te laten boosteren en naar verdere verbeterpunten van de campagne. Omdat het boosteren van de inwoners snel op gang moet komen, was er veel snelheid geboden bij dit onderzoek.
Een krachtige aanpak
MediaTest heeft een online pre-test uitgevoerd. De belangrijkste uitdaging hierbij was om in een kort tijdbestek de juiste doelgroep te vinden: inwoners van Amsterdam in de leeftijd van 18 tot 60 jaar die wél volledig gevaccineerd maar nog niet geboosterd zijn. Daarnaast werd alleen gezocht naar mensen die minimaal enige twijfel hebben bij een boostervaccinatie.
In de vragenlijst legden wij split-run twaalf posters voor. Deelnemers werd eerst gevraagd naar de waardering voor en het effect van een set van drie posters. Vervolgens zijn er zeven losse posters voorgelegd en hebben de deelnemers aangegeven welke poster, welk beroep en welke quote zij het meest aansprekend en het minst aansprekend vinden.
Effect
De combinatie van het enerzijds uitvragen van de mening naar de campagne als geheel en het anderzijds uitvragen van de voorkeuren op diverse vlakken heeft voor veel relevante input gezorgd. Enkele posters spraken duidelijk het meest aan en hadden bovendien het gewenste effect. Er was echter ook duidelijk te zien dat sommige posters juist niet goed scoren, waarop is besloten deze posters niet (of in beperkte mate) in te zetten. Door onze praktische aanbevelingen is de campagne geoptimaliseerd en vervolgens groots ingezet in de stad.