Case: pretest Rabobank Sportactie-campagne

Ter ere van haar 125-jarig jubileum introduceert Rabobank de Rabo Sportactie. Om de Rabo Sportactie onder de aandacht te brengen, lanceert de Rabobank een campagne bestaande uit onder andere een tv- en radiocommercial. Met behulp van ons Captivation model hebben we een pretest uitgevoerd onder ouders met kinderen in de leeftijd 10-17 jaar en jongeren van 18-20 jaar.

rabobank

Doel

Rabobank staat bekend als een bank die al jaren sterk betrokken is bij het sport- en verenigingsleven. Rabobank is sponsor van vele sportclubs in Nederland en ondersteunt deze via initiatieven zoals Rabo ClubSupport. Ter ere van haar 125-jarig jubileum introduceert Rabobank de Rabo Sportactie. Doelgroep van de actie zijn jonge sporters tussen de 10 en 20 jaar die lid zijn van een vereniging die via een sportbond is aangesloten bij NOC*NSF. Zij kunnen voor de contributie een gift van € 125,- aanvragen wanneer zij een Rabo JongerenRekening hebben of hebben geopend. Het doel is om, naast het aantrekken van nieuwe (jonge) klanten, kinderen en jongeren aan te moedigen om in verenigingsverband te sporten, wat bijdraagt aan hun ontwikkeling en gezondheid.

Om de Rabo Sportactie onder de aandacht te brengen, lanceert de Rabobank een campagne bestaande uit onder andere een tv- en radiocommercial. Om ervoor te zorgen dat de campagne haar communicatiedoelen bereikt, heeft Rabobank behoefte aan inzicht in de prestaties van de commercials. Zo kunnen er voor de livegang nog laatste aanpassingen en optimalisaties worden doorgevoerd.

Een krachtige aanpak

Met behulp van ons Captivation model testen we de tv- en radiocommercial in een reclameblok onder ouders met kinderen in de leeftijd 10-17 jaar en jongeren van 18-20 jaar. Door het testen in een reclameblok zijn we in staat om naast de opvalwaarde binnen het reclameblok ook de merkterugkoppeling goed in kaart te brengen. In ons Captivation model komen zowel de emotionele als de rationele aspecten aan de orde. Tevens meten we het aandachtniveau van de commercials via onze Captivation tool. Iedere seconde wordt de aandacht inzichtelijk gemaakt zodat je precies ziet op welk moment de aandacht toeneemt en waar deze verslapt.

Door onze uitgebreide benchmarkmogelijkheden (> 1.750 geteste commercials) en een specifieke benchmark voor financiële dienstverleners geven we duiding aan de resultaten als het gaat om waardering, boodschapoverdracht, brand fit en activerende werking.

Effect

Na grondige analyse rapporteren en presenteren we de uitkomsten binnen twee werkdagen. De resultaten van de campagne van de Rabo Sportactie zijn zeer bemoedigend. Zowel de tv- als de radiospot weten direct de aandacht te pakken en worden bovengemiddeld beoordeeld. De positieve sfeer in de commercials wordt zeer gewaardeerd, en men vindt het mooi dat Rabobank het sporten onder jongeren zo aanmoedigt. Enkele verbeterpunten zijn eveneens geïdentificeerd en besproken. Deze verbeterpunten zijn meegenomen en verwerkt bij de verdere ontwikkeling van de campagne. Via deze link kun je het eindresultaat zien.

Interessante case?

Wil je meer weten over onze Captivation of programmatests? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Stephan van Furth

Stephan van Furth | Managing partner

020-410 00 00 | mrotteveel@mediatest.nl

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.