Case: Concept test e-paper Volkskrant

Doel

Veel krantenabonnees hebben een hybride abonnement (zaterdag de krant op papier en doordeweeks digital). Met name voor deze groep wilde de Persgroep een beter digitaal product dat een relatief ‘platte’ pdf van de papieren krant is. De Persgroep ontwikkelde verschillende prototypen voor een e-paper. Een digitale krant met veel aanvullende features. Het belang van een goede concept test was evident. Zowel op tablet als op mobiel moet de e-paper zeer gebruiksvriendelijk zijn en grote meerwaarde bieden.

concepttest e-paper volkskrant

Stevig kwalitatief onderzoek

In een eerste ronde met 30 uitgebreide individuele usability interviews werden twee design-richtingen getest. Met de state-of-the-art apparatuur van MediaTest konden de verantwoordelijken van de Persgroep in de meekijk-kamer niet alleen de respondent zien maar ook elke swipe- en klikbeweging. Zowel op tablet als op mobiel.

Op basis van het onderzoek formuleerden wij scherpe conclusies en concrete aanbevelingen op het gebied van onder meer inhoud, design, vormgeving, navigatie, content en positionering. Geen dik rapport maar een intensieve bijeenkomst de dag na het veldwerk zodat de bevindingen direct door de Persgroep konden worden verwerkt in een nieuw prototype.

In een tweede ronde (20 interviews) werd dit nieuwe prototype getest. Verdere verbeterpunten kwamen boven tafel en de propositie kon worden aangescherpt. De quick-wins en de structurele aanpassingen stelden we wederom vast in een gezamenlijke sessie met alle betrokkenen van de Persgroep.

Effect

Inmiddels is de nieuwe e-paper gelanceerd. Een prachtig product dat het aantal gebruiksmomenten bij de huidige abonnees vergroot. Het wordt door gebruikers omschreven als modern en eigentijds. Het biedt een betere leeservaring en is zeer gebruiksvriendelijk is. Daarnaast is het ook voor korte nieuwsmomenten geschikt.

Geïnteresseerd in een concepttest? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar bkleijn@mediatest.nl

Bart Kleijn | Client Director