Case: Lezersonderzoek voor NS SPOOR

Doel

Hoe effectief is het magazine SPOOR voor NS?

Primaire doelstelling van het NS-magazine SPOOR is het aantal treinreizen binnen het sociaal-recreatieve segment te verhogen. Daarnaast draagt SPOOR bij aan een positief imago van NS en stevige klantenbinding. Continue ontwikkeling en verbetering van het magazine is dus cruciaal. Vandaar de vraag aan MediaTest van elke editie het bereik, de waardering en effectiviteit in kaart te brengen.

Een krachtige aanpak

Vijf keer per jaar, na het verschijnen van elke editie van SPOOR en het Voordeelboekje, voert MediaTest online lezersonderzoek uit onder ontvangers van het magazine uit. Naast bereik, leesgedrag en waardering van de nieuwe editie, is ROI, uitgedrukt in extra reiskilometers, belangrijk. Daarom onderzoeken wij ook in hoeverre het magazine en het bijbehorende voordeelboekje met aanbiedingen lezers inspireert tot het maken van uitstapjes en dus additionele reiskilometers.

lezersonderzoek ns spoor magazine voorbeeld

 

Effect

Door het onderzoek periodiek uit te voeren, merken wij schommelingen in bijvoorbeeld bereik of ROI meteen op. Ook geeft het onderzoek NS inzicht in welk type uitje voor veel additionele reiskilometers zorgt, en dus voor een hogere ROI. MediaTest koppelt concrete aanbevelingen aan deze inzichten, waardoor NS onder andere overging tot aanpassingen in de bladformule, een (softe) restyling en het stopzetten van bepaalde rubrieken.

Benieuwd hoe we jouw blad/magazine kunnen optimaliseren door middel van lezersonderzoek? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar svanfurth@mediatest.nl

Stephan van Furth | Managing Partner