Doel
Welke verbeterpunten zijn nodig voor een effectieve inzet van onze nieuwste tv-commercial “Rabobank Hypotheek binnen een week; gekte op de woningmarkt”?
Rabobank ontwikkelt met Ogilvy (communicatiebureau) een nieuwe tv-commercial, gericht op wonen. De commercial geeft aan dat je, in deze gekke tijden op de huizenmarkt, met ‘een hypotheek binnen een week’ snel zekerheid krijgt.
Rabobank heeft twijfels bij één bepaalde scène. Om de laatste aanpassingen/verbeteringen door te voeren, heeft Rabobank behoefte aan snel inzicht in de prestaties van de nieuwe commercial (veldwerk en analyse binnen 2,5 dag). Komt de boodschap goed over? Moet de commercial al dan niet ingekort worden? Welke scènes moeten er sowieso in blijven en welke kunnen als eerste geschrapt worden?
Een krachtige aanpak
Nadat de vragenlijst al in een eerder stadium is afgestemd en geprogrammeerd, ontvangen wij vrijdagavond de offline versie van de tv-commercial. Maandagochtend om 10 uur moeten de resultaten besproken worden met het communicatiebureau. Aanpoten dus! En dat lukt!. Zondagnacht om 03.00 uur wordt het rapport met concrete en praktische aanbevelingen opgeleverd.
Via een online onderzoek zetten we onze Captivation commercialtest in. De Rabobank commercial testen we in een reclameblok waardoor we inzicht opdoen in de opvalwaarde, de herinnering en de merkterugkoppeling. Naast de reguliere kpi’s uit onze Captivation test wordt verder nadruk gelegd op fragmenten die behouden dan wel geschrapt kunnen worden.
Binnen een dag ronden we het veldwerk af met in totaal 641 respondenten. Naast starters en doorstromers, richten we ons op zzp’ers, ondernemers en werkenden met een tijdelijk contract. Om duiding te geven aan de resultaten, zetten we de resultaten af tegen onze benchmark van ruim 1.200 geteste commercials.
MediaTest schakelt snel en denkt mee. De rapportage was praktisch, bruikbaar en de adviezen zijn gebruikt in de uitvoer van de campagne.”
Effect
De nieuwe Wonen commercial doet het als geheel goed. Wel komen enkele duidelijke verbeterpunten aan het licht. Zo adviseren we de openingsscène aansprekender te maken en de herkenbaarheid en merkherinnering te verhogen, door meer brand cues te gebruiken. Verder doen twee scènes veel stof opwaaien. Deze scènes worden geschrapt en vervangen. Enkele dagen later lanceert Rabobank de commercial, aangepast en wel.
Benieuwd hoe we jouw tv-commercial kunnen optimaliseren door middel van onze captivation tool? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar svanfurth@mediatest.nl