Case: Slim coveronderzoek voor de Havenkrant

Doel

Sinds de lancering in 2009 doet MediaTest regelmatig lezersonderzoek voor de Havenkrant.

Omdat keer op keer blijkt dat de cover cruciaal is in het bereik, de waardering en het leesgedrag, hebben we het onderzoek dit keer uitgebreid met coveronderzoek. En het moest slim coveronderzoek zijn, omdat we op zoek gingen naar de elementen die zorgen voor een uitnodigende en effectieve coverfoto.

Want als huis-aan-huis blad moet de Havenkrant opvallen op de deurmat. Met een oplage van 530.000 is elke procent stijging in bereik en effect van substantiële waarde.

Een slimme aanpak

Dertig potentiële covers van de Havenkrant werden voorzien van verschillende tags; elementen als schepen, werkkleding en wel of geen actie. Aan deelnemers werd gevraagd om deze covers te waarderen op aspecten als uitnodigendheid en opvalwaarde. Door de onderliggende tagstructuur van de covers konden wij vervolgens precies identificeren welke elementen van belang zijn voor een uitnodigende coverfoto en dus een hoger bereik.

coveronderzoek havenkrant

Effect

Het lezersonderzoek toonde al aan dat de Havenkrant inhoudelijk zeer gewaardeerd wordt door de inwoners van Rotterdam die het blad lezen. En dankzij de resultaten van het coveronderzoek slaan vanaf nu nog meer mensen het blad open. Het vaststellen van de meest effectieve cover-elementen biedt het Havenbedrijf veel handvatten voor de creatie van de cover van elke volgende editie.

De Havenkrant is een uitgave van het Havenbedrijf Rotterdam. 4x per jaar houdt de krant heel Regio Rijnmond op de hoogte van alles in en om de Rotterdamse haven. Woon je buiten dit gebied maar wil je de Havenkrant toch ontvangen? Klik dan hier. De Havenkrant is ook online te vinden, met extra online content. Ook op de online Havenkrant kun je je via mail abonneren.

Benieuwd hoe we jouw kunnen helpen met een coveronderzoek? Neem contact met mij op! Bel 020-410 00 00 of mail naar mrotteveel@mediatest.nl

Michiel Rotteveel | Directeur onderzoek