Case: Usability onderzoek naar de website avrotros.nl

Doel

Hoe kan de gebruiksvriendelijkheid van deze website op verschillende devices geoptimaliseerd worden?

In het voorjaar van 2018 heeft AVROTROS de vernieuwde website gelanceerd. Deze website werd in het tweede deel van 2018 verder doorontwikkeld. In het iteratieve proces van verbetering en ontwikkeling heeft AVROTROS behoefte aan feedback van de gebruiker. Door de user experience in kaart te brengen, worden mogelijke verbeterpunten aan het licht gebracht. Daarnaast focussen we op verschillen in het gebruik op diverse devices (mobiel, desktop en tablet).

usability onderzoek website avrotros

Een krachtige aanpak

Het onderzoek omvatte 16 individuele face-to-face interviews met de vooraf bepaalde doelgroep. De deelnemers kozen zelf op welk device zij de website wilden bezoeken. Veel deelnemers gaven de voorkeur aan mobiel of desktop, een enkeling gebruikte liever een tablet.

De deelnemers kregen bepaalde taken om op de website uit te voeren. Aan de hand hiervan navigeerden zij over de website en bezochten zij diverse belangrijke onderdelen. Hoe men op deze onderdelen interacteert, leert veel over de gebruikswijze en gebruiksvriendelijkheid van de website.

Effect

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de website prettig in gebruik is en overzichtelijk oogt. Wel is er een taak weggelegd in de optimalisatie van zowel de navigatie als de zoekmachine. Door bijvoorbeeld aan artikelen meer zoekwoorden toe te voegen, zal de gebruiker vaker uitkomen bij de gewenste eindpagina.

De resultaten van het onderzoek geven AVROTROS concrete adviezen om gerichte aanpassingen te doen, zowel voor de mobiele website als voor de desktop-versie . Dit zal bij gebruikers uiteindelijk leiden tot een betere gebruikservaring.

Interessante case?

Benieuwd hoe we jouw website kunnen optimaliseren door middel van diepgaand online usability-onderzoek? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Bart Kleijn | Client Director
020-410 00 00 | bkleijn@mediatest.nl