Als er naast diepgaande inzichten ook kwantitatieve resultaten gewenst zijn, kiezen we voor online usability onderzoek. De respondenten werken vanuit huis mee aan het onderzoek.

Ontdek de kracht van kwantitatief online usability onderzoek

Als er naast diepgaande inzichten ook kwantitatieve resultaten gewenst zijn, kiezen we voor online usability onderzoek. MediaTest heeft daarbij een speciale aanpak en combineert kwantitatieve en kwalitatieve methodes. Zo krijg je volledig inzicht in de gebruiksvriendelijkheid.

Hoe gaat het in zijn werk?

De respondenten werken vanuit huis mee aan het onderzoek. Op hun eigen PC, laptop, tablet of mobiel bekijken zij de website of app, voeren opdrachten uit en geven realtime kwalitatieve feedback op alles wat zij tegenkomen.

We geven de respondenten concrete taken en stellen hen vervolgens specifieke vragen, bijvoorbeeld over het gemak waarmee men de taken kon uitvoeren, de leesbaarheid van teksten, de bruikbaarheid van filters, de vindbaarheid van de informatie, et cetera.

We kunnen de respondenten zien en horen navigeren door de website. Daarnaast zien we onder meer hoeveel respondenten een taak succesvol hebben afgerond, waar respondenten hebben geklikt (click stream analyses en heatmaps), hoe lang zij erover deden om de gevraagde informatie te vinden en uiteraard de antwoorden op alle gestelde vragen.

UX-onderzoek tool

Wij maken gebruiken van een tool die speciaal voor online ux-onderzoek is ontwikkeld. Met de volgende voordelen:

  • We hebben 100% controle dat respondenten daadwerkelijk de website bezoeken
  • De tool biedt niet alleen user data (zoals gegevens over hoe men de website doorloopt), maar ook user feedback (mogelijkheid tot vragen stellen en ook spontane comments van respondenten).
  • De tool gebuikt video- en audio-opnames zodat wij exact kunnen zien wat de gebruikers doen en horen wat ze denken.
  • Er kan getest worden op zowel desktop, smartphone als tablet.

De verschillende opdrachten en user story’s stelt onze UX-expert van tevoren samen met jou op. Denk aan opdrachten als: ‘zoek informatie x’, ‘bestel product y’, ‘dien een klacht in’ of ‘zoek en bekijk video z’. Deze user story’s leveren rijke kwalitatieve informatie over de beleving en de waardering en tegelijkertijd ‘harde’ kwantitatieve resultaten die je één-op-één kunt spiegelen aan jouw KPI’s.

Centraal in ons usability onderzoek staat het MediaTest Usability-model en wist je dat we naast kwantitatief online usability onderzoek ook kwalitatief usability onderzoek uitvoeren?

MediaTest geeft jouw website of app kracht!

Dat doen we snel en doordacht, met de nadruk op praktische verbeterkansen van je website of app. Met:

  • Analyse en advies op strategisch én operationeel niveau
  • Overzicht van de sterke en zwakke punten van de website of app
  • Overzicht van de mogelijkheden om de usability te verbeteren
  • Concreet actieplan en agile ondersteuning tijdens de doorontwikkeling

Kwantitatief online usability onderzoek uitvoeren?

Onderstaande cases/blogs laten de toegevoegde waarde van een usability onderzoek zien. Wil je eens bespreken wat past voor jouw brand of organisatie? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Bart Kleijn | Client Director
020-410 00 00 | bkleijn@mediatest.nl