Case: Brieventest – Gemeente Amsterdam

Doel

De gemeente Amsterdam wil een groene en duurzame leefomgeving voor alle Amsterdammers. Een van de maatregelen waarop de gemeente inzet, is het verminderen van afval en het hergebruik van waardevolle grondstoffen. Op dit moment gebeurt dat nog te weinig. Daarom gaat de gemeente Amsterdam de komende jaren alle locaties met onder- en bovengrondse afvalcontainers aanpakken: zo komen er containers bij voor plastic, glas, papier en textiel. Voor maximaal effect pakt de gemeente dit communicatiemoment aan om bewoners op de hoogte te brengen van de noodzaak en meerwaarde van afvalscheiding.

Een krachtige aanpak

Met een brief brengt de gemeente Amsterdam haar inwoners op de hoogte. MediaTest voerde online onderzoek uit onder Amsterdammers in alle stadsdelen. We deden een pre-test van de eerste brief, met focus op begrip van de boodschap, waardering van het voornemen en de gedragsintentie. Met onze markertool kunnen Amsterdammers aangeven welke delen van de brief zij het meest relevant vinden. In vergelijking met een heatmap geeft deze methode praktische percentages van relevante onderdelen die leiden tot effectievere resultaten.

Effect

Naar aanleiding van het kwantitatieve onderzoek deden we een aantal inhoudelijke en structurele aanbevelingen, omtrent taalgebruik, lengte en informatieverstrekking. Zo geven we de gemeente Amsterdam handvatten de brief te optimaliseren om zo het gewenste effect te bereiken.

Interessante case?

Benieuwd hoe we jouw communicatie kunnen optimaliseren door middel van een  onderzoek? Neem dan contact met mij op, ik help je graag verder!

Stephan van Furth | Managing Partner
020-410 00 00 | svanfurth@mediatest.nl