Met name jongeren zien het korter worden van content als een positieve trend
Iedere dag worden we overspoeld met content op allerlei verschillende kanalen en daardoor continue geprikkeld. Dat onze spanningsboog steeds korter wordt, is dan ook geen verrassing. De content die we lezen, luisteren en kijken is steeds korter. We swipen, scrollen en snellen. Maar hoe verhoudt deze ‘versnacking van content’ zich tot het gebruik van long form content zoals films, podcasts en series? In welke context gebruik je het één, en wanneer het ander? En wat brengt korte content de Nederlander?
Doel
In opdracht van NPO Innovatie deed MediaTest een verkennend gebruikersonderzoek naar (ultra) korte content en wat blijkt: 1 op de 3 Nederlanders tussen 16 en 65 jaar geeft de voorkeur aan kortere content boven langere content. Met name jongeren zien het korter worden van content als een positieve trend, maar hebben er tegelijkertijd ook het meeste last van. Hoe dat zit, en meer, lees je hier in het rapport
Top 10 interessante weetjes
- 40% van 16-24-jarigen besteedt steeds meer tijd aan ultrakorte content.
- Drie tot vier op de tien 16-34-jarigen raken nooit verzadigd aan korte content.
- Bijna de helft (48%) van de 16-24-jarigen heeft moeite om te stoppen als ze eenmaal ultrakorte content aan het kijken, luisteren of lezen zijn.
- 38% van de 16-24-jarigen geeft aan dat het gebruiken van ultrakorte content slecht is voor hun mentale gezondheid.
- Meer dan de helft van de jongeren kijkt, luistert of leest ultrakorte content als ze zich vervelen.
- Voor driekwart van de Nederlanders geeft korte content regelmatig aanleiding om langere content te gebruiken.
- Het bekijken van lange content heeft een piekmoment in de avond, korte content wordt gesnackt, verspreid over de hele dag en tegelijkertijd met andere content of activiteiten.
- 42% kijkt liever lange videocontent dat aansluit bij hun interesse dan meerdere korte filmpjes die niet altijd aansluiten bij hun interesse.
- Nederlanders luisteren liever een miniserie van een podcast van vier afleveringen van elk 15 minuten dan een eenmalige podcast van 45 minuten.
- 44% van de 16-34-jarigen scant liever artikelen en koppen dan dat ze echt gaan lezen.