Onze nieuwsberichten en cases

BLOG-GROTE VERSCHUIVINGEN IN MEDIATRENDS DOOR CORONACRISIS
Grote verschuivingen in mediatrends door coronacrisis
Sinds 2016 voert MediaTest, in samenwerking met het Nederlands MediaNetwerk, jaarlijks het Media-trendonderzoek uit onder professionals in de mediabranche. Gegeven de grote invloed van de coronacrisis op de mediabranche hebben we besloten om dit jaar in april-mei een tweede meting te organiseren om zo de gevolgen van de crisis op...
Lees verder
BLOG-Ons vierde whitepaper over Gen Z en Millennials
Ons vierde whitepaper over Gen Z en Millennials is uit!
Voor de vierde keer deden wij een grootschalig onderzoek onder Gen Z en Millennials over uiteenlopende onderwerpen. Met betrekking tot mediagebruik hebben we een vergelijking gemaakt met de eerdere metingen, zodat verschuivingen over de periode van twee jaar zichtbaar zijn. Wist jij dat: Maar liefst 92% van alle jongeren Netflix...
Lees verder
Een zeer succesvolle MediaTestDag.
Sinds 2018 viert MediaTest haar verjaardag met de MediaTestDag, een dag waarop we binnen 24 uur gratis een volledig onderzoek uitvoeren. Dit jaar verdeelden we vier goede doelen over twee dagen. De eerste dag gingen we aan de slag voor Stichting AAP en Naturalis Biodiversity Center. Zij stuurden een onderzoeksvraag...
Lees verder
BLOG-Jongeren hebben steeds minder vertrouwen in de overheid
Jongeren hebben steeds minder vertrouwen in de overheid
Hoewel sommige maatregelen tegen het coronavirus inmiddels zijn versoepeld, zijn andere voorlopig nog niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Het vierde onderzoek van MediaTest naar de ervaringen van jongeren met het coronavirus laat onder meer zien dat zij liever een maand in lockdown gaan dan zich nog een...
Lees verder
CASE-KRO-NCRV Online interviews voor de nieuwe website
Case: KRO-NCRV-Online interviews voor de nieuwe website
Een nieuwe website voor KRO-NCRV MediaTest werd door KRO-NCRV gevraagd om de ontwikkeling van de nieuwe website te begeleiden met onderzoek. Feedback van de gebruiker is in een dergelijk traject uiteraard van groot belang. Het onderzoek was gericht op de user experience, om zo verbeterpunten aan het licht te brengen...
Lees verder
CASE-Online focusgroepen voor een concepttest Noordhoff
Case: Online focusgroepen voor een concepttest Noordhoff
Het testen van concepten van onderzoeksmethoden Voor het testen van concepten van onderzoeksmethoden zijn vertrouwelijkheid van het materiaal en het belang van papieren materiaal belangrijke argumenten om toch voor face-to-face veldwerk te kiezen. De coronacrisis maakte van de nood een deugd. Het concept voor Getal & Ruimte is getest via...
Lees verder
mediatestdag
De MediaTestDag 2020, één onderzoeksvraag gratis in 24 uur beantwoord!
Ook dit jaar organiseert MediaTest de MediaTestDag. Om onze 21e verjaardag te vieren, voeren wij binnen 24 uur kosteloos een volledig onderzoek uit. Vanwege de coronacrisis doen we het dit jaar net iets anders dan vorige jaren. Want maatschappelijk relevante projecten zijn belangrijker dan ooit! Daarom kiezen we dit jaar...
Lees verder
BLOG-Ook jongeren eenzaam dankzij het thuiszitten
Ook jongeren eenzaam dankzij het thuiszitten
MediaTest peilt continu bij de jongeren in haar online panel hoe zij de Coronacrisis ervaren. Hoe gaat het met de jongeren en hoe kijken zij tegen de nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden aan? Hoe verschillen de nieuwe resultaten van de meting die wij twee weken geleden uitvoerden? De uitkomsten van een...
Lees verder
BLOG-Contentmarketing wordt nauwelijks gemeten maar het kan natuurlijk wél
Contentmarketing wordt nauwelijks gemeten maar het kan natuurlijk wél
Ik las een interessant (maar te kort) artikel op Emerce Contentmarketing. Onder de kop ‘Effect contentmarketing wordt nauwelijks gemeten’ worden resultaten van onderzoek besproken. Onderzoek uitgevoerd door contentmarketingbureau &content. Met als een van de opvallende resultaten dat ruim 70 procent van de Nederlandse b2b-marketeers géén rendementsdoelstellingen voor de eigen contentmarketing...
Lees verder
BLOG-Hoe terecht is de angst voor een te groot aantal abonnementen
Hoe terecht is de angst voor een te groot aantal abonnementen?
Volgens minister van Financiën Wopke Hoekstra sluiten jonge Nederlanders te gemakkelijk het ene na het andere abonnement af waardoor zij hun financiële overzicht kwijtraken. Is dat terecht? MediaTest vroeg het de jongeren zelf. Hoe verhouden de Millennials en Gen Z’ers zich tot abonnementen. Dit onderzoek (n=353) is uitgevoerd onder het...
Lees verder