Onze nieuwsberichten en cases

facebook pagina hoe werkt nederland volgens jou
Case: De Facebook-pagina voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Hoe kan een Facebook-pagina de dialoog tussen werknemers en werkgevers op gang brengen? De Facebook-pagina Hoe Werkt Nederland van het Ministerie van SZW is onderdeel van een grotere campagne. De campagne heeft als doel om de dialoog tussen werknemers en werkgevers op gang te brengen. Verder is het streven om...
Lees verder
BLOG-mens achter de data
De mens achter de data
Wat leven media- en communicatieonderzoekers toch in een prachtige tijd. Overal om ons heen zijn steeds meer data beschikbaar en je kunt deze data vaak zomaar gratis uit de lucht plukken. Bezoekersaantallen, clickpaden, app-downloads. Overal is data beschikbaar. En als de data niet voorhanden zijn, dan kunnen we deze met...
Lees verder
BLOG-printmedia
Een dooie mus?
De cijfers van de NOM Print Monitor over het laatste kwartaal van 2017 zijn alweer enige tijd bekend. De afgelopen vier kwartalen is het bereik van print magazines niet (verder) gedaald. En dus kwam de Magazine Media Associatie (de brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken in Nederland) met de enthousiaste kop: ‘Bereikscijfers...
Lees verder
BLOG-Jongerenonderzoek2017
Voor jongeren is de papieren krant dood. Lineaire tv (nog) niet
Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010). Beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over een breed aantal thema’s, waaronder mediagebruik, online...
Lees verder
lezersonderzoek ns spoor magazine
Case: Lezersonderzoek voor NS SPOOR
Hoe effectief is het magazine SPOOR voor NS? Primaire doelstelling van het NS-magazine SPOOR is het aantal treinreizen binnen het sociaal-recreatieve segment te verhogen. Daarnaast draagt SPOOR bij aan een positief imago van NS en stevige klantenbinding. Continue ontwikkeling en verbetering van het magazine is dus cruciaal. Vandaar de vraag...
Lees verder
Eigenfabrikaat-pre-test-tv-commercial-contactloos-betalen-800x490
Case: Pre-test tv-commercial: Contactloos Betalen
Hoe sterk is het concept van de tv-commercial ‘Contactloos Betalen’? Eigen Fabrikaat heeft in opdracht van Betaalvereniging Nederland een eerste opzet voor de tv-commercial ‘Contactloos Betalen’ ontwikkeld. Het betreft een moving storyboard, inclusief voice-over. Doelstelling van het onderzoek is input te krijgen voor de verdere ontwikkeling van de commercial. Het...
Lees verder
Tishiergeenhotel.nl wint MediaTest MediaTaart
Elk kwartaal reikt MediaTest de MediaTaart uit aan een organisatie, persoon of afdeling die een opmerkelijke prestatie heeft geleverd in de Nederlandse media. De onafhankelijk jury bestaande uit vooraanstaande personen uit de mediawereld, nomineert elk kwartaal 5 gegadigden waaruit 1 winnaar gekozen wordt. Vorige week hebben wij de MediaTest MediaTaart...
Lees verder
BLOG-magazine sterk communicatiemiddel bedrijven
Magazines blijven sterk communicatiemiddel voor bedrijven
Ondanks de wijdverbreide digitalisering van het medialandschap, blijken relatiemagazines nog steeds een sterk communicatiemiddel. Het percentage ontvangers dat aangeeft het magazine in te zien, steeg de afgelopen jaren gestaag naar 72% (2013: 65%). En de magazines worden gemiddeld hoog beoordeeld met een 7,5. Zowel relatiemagazines als personeelsbladen worden in 2016...
Lees verder
CASE-ANWB community kampeerders
Case: Research community voor ANWB
Hoe waardeert een research community van kampeerders de propositie en het aanbod van de ANWB? De ANWB: al jarenlang een begrip onder kampeerders. Toch wilde ANWB graag antwoord op de vraag of haar aanbod en propositie nog steeds goed aansluiten bij de wensen en behoeften van kampeerders. Om zo haar...
Lees verder
CASE-straatintimidatie gemeente amsterdam
Case: Pre-test banners gemeente Amsterdam: Straatintimidatie onder jongeren
Welke aanscherping is nodig voor een optimale inzet van deze banners? De gemeente Amsterdam ontwikkelde een bannercampagne rondom straatintimidatie onder jongeren. Hiervoor zijn negen concepten (banners) ontworpen. Deze banners maken duidelijk dat intimidatie op straat niet acceptabel is. De tone-of-voice van deze campagne is gewaagd en ongebruikelijk voor de manier...
Lees verder